De muziek geselecteerd op de cd is een reis door Faccio’s cantaten en cello-muziek met voorbeelden van de twee fasen uit het leven van de componist, werk uit zijn jaren in Italië en werk uit de tijd dat hij in Spanje verbleef.
Na het succes van hun eerste opname voor COBRA, “Francesco Supriani – Principles to learn to play the Cello”, zijn Guillermo Turina, Eugenia Boix en Tomoko Matsuoka terug met een cd, dit keer van Giacomo Facco’s werken, de wereldpremière van een kamermuziekrepertoire van een Italiaanse componist die één van de belangrijkste en invloedrijkste componisten werd van de Spaanse barok.
De titel “Giacomo Facco: Master of Kings” is de letterlijke vertaling van Uberto Zanolli’s “Giacomo Facco: Maestro de reyes”, de eerste grote biografie over deze componist. Giacomo Facco (foto) werd geboren in 1676 in de Republiek van Venetië, in het klein dorpje Marsango. De eerste verslagen van zijn werk zijn een reeks van cantaten, gedateerd 1702, bewaard in Napels. Het is daar dat hij misschien voor Antonio Spínola is gaan werken. De Spínola-familie maakte deel uit van de hoge Spaanse adel en Antonio, gouverneur van het Castello Nuovo in Napels, werd in 1707, tijdens de Spaanse Successieoorlog, Vice koning van Sicilië, waar hij tot 1713 woonde. Facco verhuisde naar het hof van de markies en had er een periode van intense activiteit, waarin hij verschillende opera’s en oratoria componeerde, evenals cantaten.
Spínola en Facco zouden echter niet lang in Sicilië blijven. Met de ondertekening van het belangrijk Verdrag van Utrecht in 1713 droeg Spanje het onderkoninkrijk van Sicilië over aan de hertog van Savoye. Händel componeerde voor een feestelijke kerkdienst (‘Morning Prayer’) in Saint Paul’s Cathedral in Londen, het “Utrecht Te Deum” en het “Utrecht Jubilate”, en ook andere Engelse componisten zoals William Croft, William Broderip, William Viner en Thomas Roseingrave componeerden muziek naar aanleiding van de Vrede van Utrecht. In Frankrijk componeerden o.a. Rameau, Campra en Thomas-Louis Bourgeois, speciaal gelegenheidsmuziek.
Spínola en zijn gevolg vertrokken naar Spanje om er een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Europa te beginnen. Facco trok ook naar Spanje en werd in Madrid ingehuurd als leraar van de Infante Luis, prins van Asturië, en als violist van de koninklijke kapel. Tijdens zijn eerste jaren daar, leidde zijn reputatie als componist hem ertoe om een opera te componeren die beschouwd wordt als de eerste Italiaanse opera op een Spaans libretto, “Amor es todo Invención”, première in het “Coliseo del Buen Retiro” in 1721. Facco bleef in Madrid aan het hof van de koninklijke familie tot zijn overlijden in 1753.
Facco componeerde een belangrijke cyclus van twaalf concerti voor viool, strijkers en orgel met als titel van “Pensieri Adriarmonici”, in 1716 en 1718 uitgegeven in Amsterdam. Hij componeerde ook solo-cantaten op eigen teksten, (Facco was ook dichter), die ontdekt werden in de Nationale Bibliotheek van Parijs, en voor het eerst in 1962 werden uitgevoerd door de sopraan Betty Fabila o.l.v. Uberto Zanolli in het kasteel van Chapultepec in Mexico-Stad.
Op de cd ontdekt u de solo cantaten, (telkens twee recitatieven en twee aria’s), “Clori, pur troppo bella”, “Perché vedi ch’io t’amo”, “Amada libertad, enhorabuena” de Cantada humana con violón “Cuando en el Oriente”, en 3 korte, vierdelige “Sinfonia’s di violoncello à solo”. De uitvoerders zijn Guillermo Turina, barokcello, Eugenia Boix, sopraan en Tomoko Matsuoka, klavecimbel. Een interessante en verrijkende (her)ontdekking van heel fijne muziek, heel fijn gespeeld op een heel interessant label. Een heuse aanrader.
GIACOMO FACCO MASTER OF KINGS Guillermo Turina Eugenia Boix Tomoko Matsuoka cd COBRA0063
https://www.stretto.be/2017/04/01/vader-van-het-huidig-cellospel/