Anthony is componist, David is hersenonderzoeker, en ze zijn al vele jaren vrienden. Het nieuw boek van hersenonderzoeker David Eagleman en componist Anthony Brandt “The Runaway Species: How Human Creativity Remakes the World”, hier in Duitse vertaling, is een fascinerende dialoog tussen neurowetenschap en kunst.
Wat hebben de redding van de Apollo 13 en het beroemd schilderij “Les Demoiselles d’Avignon” van Picasso met elkaar gemeen? De gezamenlijke inspanningen van de NASA-ingenieurs en de artistieke daad van de schilder waren in beide gevallen, een creatief proces. Achter beide processen gingen dezelfde cognitieve processen schuil, lezen we. En deze processen werden niet alleen geactiveerd bij technici en kunstenaars, maar bij iedereen die iets nieuws maakte.
De wereldberoemde hersenonderzoeker David Eagleman en zijn vriend, de componist Anthony Brandt, gaan in hun boek ‘Creativiteit’ in op de vraag hoe het nieuwe naar voren komt, en kijken naar de creatieve software van de hersenen, hoe werken ze, wat doen we ermee en waar brengen ze ons toe? Het blijkt dat het creatief proces vooral afhangt van drie vermogens van het brein: buigen, breken en verbinden. Met veel voorbeelden, van ruimte tot economie, en van kunst tot sport, laten de auteurs zien hoe ons denken de wereld steeds opnieuw heruitvindt.
Enige tijd geleden componeerde Anthony zijn oratorium “Maternity”, gebaseerd op Davids verhaal “The Founding Mothers”. Tijdens hun samenwerking kwamen hun gesprekken altijd terug op creativiteit. Ze hadden overigens beiden al een tijdje vanuit dit gezichtspunt aan dit onderwerp gewerkt. Al duizenden jaren openen de kunsten een directe toegang tot ons binnenste en laten ze ons niet alleen zien wat we denken, maar ook hoe, lezen we. Elke cultuur in de menselijke geschiedenis had zijn eigen muziek, kunst en verhalen. Hersenonderzoek heeft op zijn beurt de afgelopen decennia grote vooruitgang geboekt met betrekking tot het begrijpen van de vaak onbewuste krachten achter menselijk gedrag.
Tijdens hun discussies ontdekten ze dat hun verschillende perspectieven een nieuw begrip van creativiteit boden. Daar gaat dit boek over. Ze zoeken en onderzoeken door de uitvindingen van de mensheid zoals paleontologen op zoek zijn naar botten. In combinatie met de nieuwste hersenonderzoeksbevindingen ontdekten ze daarbij nieuwe facetten van dit essentieel aspect van ons zelf. In deel I kijken ze naar het belang van menselijke creativiteit, hoe we tot nieuwe ideeën komen en hoe onze innovaties worden gevormd door onze tijd en onze omgeving. In deel 2 verkennen ze de essentiële kenmerken van creatief denken, van de vermenigvuldiging van mogelijkheden, tot de bereidheid om risico’s te nemen. In deel 3 richten ze zich op scholen en bedrijven en laten ze zien hoe we creativiteit in deze broedplaatsen van de toekomst kunnen stimuleren. Dit boek is een meesterwerk over creatief denken, een viering van de menselijke geest, en een duidelijke visie op hoe we onze wereld kunnen veranderen.
David Eagleman, geboren in 1971, haalde zijn doctoraat in neurowetenschappen en was een student van de legendarische bioloog Francis Crick. Hij is een van de meest gerespecteerde en bekende hersenonderzoekers ter wereld. Eagleman onderzoekt en onderwijst over het onbewuste en de menselijke perceptie aan Stanford University. Met “Almost the Here Below”, een verzameling korte verhalen over het leven na de dood, slaagde hij erin een wereld bestseller te schrijven. Meer recent verscheen bij Pantheon “Incognito. Het geheime leven van ons eigen brein “(2013) en” The Brain “(2013).
Anthony Brandt, geboren in 1961, is professor muziek aan de Rice University en componist. Zijn oeuvre omvat symfonische werken en kamer- en vocale muziek. Daarnaast is hij betrokken bij de presentatie van muziekwerken in de muziekeducatie. Zijn concerten hebben tot op de dag van vandaag een publiek van tienduizenden studenten en docenten bereikt. Een aanrader.
David Eagleman & Anthony Brandt Kreativität Wie unser Denken die Welt immer wieder neu erschafft288 bladz. geïllustreerd Duits Siedler Verlag ISBN 978-3-8275-0018-2