Bijzonder originele, “Impressions for pan flute, harp and piano, Debussy, Fauré Ravel”, door het Beau Soir Trio, op het label MDG.

Panfluitspeler Sebastian Pachel is een pionier op zijn instrument. Dat de panfluit überhaupt in de klassieke muziek voorkomt, is trouwens grotendeels te danken aan deze musicus uit Bielefeld, die samen met Nora Koch en Johann Blanchard, het Beau Soir Trio oprichtte. En dit voor de opname van “Impressions,” met zijn arrangementen voor panfluit, harp en piano, van heerlijke werken van Fauré, Debussy en Ravel.

Op het programma van deze cd mocht Debussy’s “Syrinx” uiteraard niet ontbreken, vernoemd naar de geliefde van de herdersgod Pan en feitelijk geschreven als solo voor dwarsfluit. Het is niet alleen dit stuk dat Pachel zelf voor zijn trio arrangeerde en er een onbekende gedaante aan geeft. Ook bekende werken van Fauré en Ravel zijn in dit ensemble te herontdekken. Sebastian Pachel beschrijft zijn eerste ontmoeting met de panfluit als “liefde op het eerste gezicht” – en zijn succes met het instrument, waar de meeste mensen niet meteen aan denken in verband met klassiek muziekrepertoire, bewijst dat hij gelijk heeft.

Pachel was de eerste en tot nu toe enige student die zijn artistieke examen voltooide in de panfluitcursus die speciaal voor hem in Osnabrück nieuw opgericht was. Sindsdien zet hij zich in om de panfluit in een klassieke context te plaatsen. Zijn spel wordt door de pers geprezen als “gewoon briljant” en “revolutie van de panfluit”. De Roemeense panfluitspeler Gheorghe Zamfir bracht in de jaren tachtig de panfluit uit de folklore voor het eerst naar de klassieke muziek. Daarna werd het nogal stil rond het instrument, vooral in de klassieke muzieksector. Dat de panfluit ook in Duitsland aandacht krijgt, is voor een groot deel te danken aan Sebastian Pachel, die vorig jaar met Dabringhaus en Grimm met succes het album Pan Flute and Organ uitbracht.

Voor de huidige opname Impressions (ook Dabringhaus en Grimm) heeft hij werken van Franse componisten gearrangeerd voor panfluit, harp en piano. Sebastian Pachel presenteert Fauré, Ravel en Debussy in geheel nieuwe tonen. Het vinden, arrangeren en aanpassen van aanvullend repertoire voor de panfluit is Pachels grote passie. “Ik ben bijzonder trots op mijn trio-arrangementen”, zegt de panfluitspeler. “Het is een mooie uitdaging om panfluit, harp en piano in kamermuziekstijl te combineren zonder dat het te veel klinkt als ‘eenvoudig’ samenspel”.

Met deze combinatie wil Sebastian Pachel de brede muzikale reikwijdte van zijn instrument benadrukken, ook al vindt hij het Frans, impressionistisch repertoire enorm uitdagend: “Bij de Franse impressionisten heb je vaak te maken met wisselende chromatiek of veeleisende toonsoorten. Alleen door een speciale blaastechniek kan ik tonen op de panfluit produceren buiten de diatonische G-majeur-stemming, om bijvoorbeeld Debussy’s fluitsolo ‘Syrinx’ te spelen. Mijn favoriete stuk is het werk Automne van Gabriel Fauré, een toevallige ontdekking” vertelt Pachel.

Het feit dat de werken niet met de gebruikelijke of verwachte instrumentatie worden gespeeld, is een ander aantrekkelijk kenmerk van de arrangementen van Sebastian Pachel – in zijn arrangement van Fauré’s Sicilienne opus 78 zijn bijvoorbeeld panfluit en piano te horen, zonder de harp die domineert in de originele orkestversie. Deze speelt op zijn beurt de rol in Debussy’s Arabesque nr. 1, en niet de piano zoals bekend is. Op het album Impressions ontdek je niet alleen de panfluit als klassiek instrument maar ook heel wat bekende muziekstukken op een geheel nieuwe manier.

De uitvoerders zijn Sebastian Pachel (panfluit) Nora Koch (harp) en Johann Blanchard (piano). Sebastian Pachel, geboren in 1976 in Bielefeld, kreeg op 8-jarige leeftijd zijn eerste muzieklessen op accordeon en stapte later over op piano. Hij begon aanvankelijk als autodidact panfluit te spelen en volgde vervolgens masterclasses bij Matthias Schlubeck (Wuppertal), Ulrich Herkenhoff (München) en Nicole Andris (Zwitserland). Hij studeerde jazzpiano bij Florian Weber aan het Instituut voor Muziek van de Universiteit van Osnabrück. Tegelijkertijd studeerde hij panfluit met de nadruk op klassieke muziek bij Matthias Schlubeck, aan hetzelfde instituut, dat, dankzij de eerdere inzet van Schlubeck en Pachel, ermee instemde de eerste universiteit in Duitsland te zijn die de cursus panfluit installeerde en Pachel toe te laten als eerste student panfluit. Hij wordt inmiddels beschouwd als een van de weinige pioniers van dit instrument. Sebastian Pachel bespeelt panfluiten uit de werkplaats van de Zuid-Duitse panfluitbouwer Steffen Küttner.

Nora Koch, soloharpiste van het Dresden Philharmonic Orchestra, kreeg op zesjarige leeftijd haar eerste pianolessen, begon op 14-jarige leeftijd haar opleiding harp en piano aan de Felix Mendelssohn Bartholdy Universiteit voor Muziek in Leipzig bij Margarethe Kluvetasch en Prof. Max Koch. Masterclasses bij Alice Giles (Australië) en Susann McDonald (VS) vulden haar studie aan, evenals een vierjarige stage in de solopositie bij het Gewandhaus Orkest, waar ze op 17-jarige leeftijd mee begon. Op 21-jarige leeftijd werd ze eerste harpiste van de Dresden Philharmonic. Op uitnodiging van Claudio Abbado is ze sinds 1993 te gast bij de Berliner Philharmoniker. Van 1999 tot 2011 gaf ze les aan de Universiteit voor Muziek en Theater in Leipzig, en sinds 2011 aan de Universiteit voor Muziek en de Staatshogeschool “Carl Maria von Weber” en de Universiteit voor Kerkmuziek in Dresden. Naast producties voor radio en televisie zijn er diverse cd-opnames uitgebracht door “Berlin Classics”.

Johann Blanchard werd in 1988 geboren in een familie van muzikanten. Op zesjarige leeftijd kreeg hij zijn eerste pianolessen van Sigrid Lehmstedt, die hij in 1998 voortzette op de gerenommeerde muziekschool Schloss Belvedere in Weimar. In 2006 studeerde hij aan de Universiteit voor Muziek en Theater in Rostock bij Matthias Kirschnereit en Karl Heinz Will en studeerde cum laude af. Tegelijkertijd studeerde hij aan de Universiteit voor Muziek en Podiumkunsten Wenen bij Stefan Arnold. Tijdens zijn studie was hij beurshouder van de Duitse Nationale Academische Stichting en ontving hij talloze prijzen en onderscheidingen op internationale wedstrijden. Johann Blanchard heeft wereldwijd concerten gegeven, onder meer in de Musikverein Wenen, het Teatro Municipal Asunción, Parijs, Praag, Los Angeles, New York, Buenos Aires, Chengdu en Johannesburg, en speelde op verschillende festivals in Europa en de VS. Naast zijn solowerk is Johann Blanchard gepassioneerd bezig met kamermuziek en is hij sinds 2016 lid van het gerenommeerde Trio Parnassus. Hij geeft ook les aan de Carl Philipp Emanuel Bach Music High School in Berlijn en de Rostock Universiteit voor Muziek en Theater. Hij ontving de Duitse Platencriticiprijs voor zijn opname van de pianowerken van Cecile Chaminade en in 2021 ontving hij de OPUS Klassik met het Trio Parnassus voor de kamermuziekopname van de werken van Johann Christian Rinck.

Tracklist:

Gabriel Fauré: Berceuse op. 16; Pavane op. 50; Automne op. 18 Nr. 3; Sicilienne op. 78; Apres un reve op. 7 Nr. 1

Maurice Ravel: 5 Melodies populaires grecques; Pavane pour une infante defunte

Claude Debussy: Arabeske Nr. 1; Nuit d’etoiles; Pour invoquer Pan, dieu du vent d’ete; Syrinx; Reverie; Clair de lune; Beau soir; Petite Suite

Impressions for pan flute, harp and piano Debussy, Fauré Ravel Beau Soir Trio SACD MDG 903 2319-6

https://www.stretto.be/2019/03/30/les-chansons-de-bilitis-en-la-flute-de-pan-van-debussy-op-het-label-brilliant-classics-sublieme-muziek/