Voor deze nieuwe, meer dan sublieme opname van Vivaldi’s Vier Jaargetijden dirigeert Jordi Savall een volledig vrouwelijk orkest, zoals Vivaldi zelf deed in het Ospedale della Pieta in Venetië. Een eerbetoon aan Antonio Vivaldi en de vrouwelijke muzikanten van het Ospedale della Pietà.
In augustus 1703, werd de jonge, 25-jarige Vivaldi (een paar maanden nadat hij op 23 maart 1703 tot priester was gewijd) door de autoriteiten van het Ospedale della Pietà, benoemd tot maestro diviolo, ter vervanging van Buonaventura Spada. In Venetië was La Pietà een belangrijke instelling die aan het einde van de 17e eeuw ongeveer dertig leerlingen, instrumentalisten en zangers telde. De jonge meisjes oefenden elke dag intensief, en de meest getalenteerde meisjes werkten mee aan de opleiding van de anderen.
L’estro Armonico op.3 en Il cimento dell′ armonia e dell′ inventione op. 8, zijn 2 bekende bundels met concerti van Vivaldi. Vivaldi componeerde enkele concerti, speciaal voor L’estro armonico, terwijl andere concerti van de reeks al eerder waren gecomponeerd. L’estro armonico werd gepubliceerd als Vivaldi’s Op. 3 in Amsterdam in 1711, en opgedragen aan Ferdinando de’Medici, Grootprins van Toscane (foto), onder de titel “Ferdinando III”. Vivaldi’s Op. 1 en 2 bevatten alleen sonates, dus was L’estro armonico” zijn eerste verzameling concerti die in druk verscheen. Vivaldi koos een buitenlandse uitgever, Estienne Roger. Het was daarenboven ook de eerste keer dat hij een buitenlandse uitgever koos, in plaats van een Italiaanse.
Il cimento dell′ armonia e dell′ inventione (De strijd tussen harmonie en uitvinding) is een reeks van twaalf concerti gepubliceerd in 1725 als Op. 8. Ze zijn allemaal voor vioolsolo, strijkers en basso continuo. De eerste vier, die dateren uit 1718-1723, worden “De Vier Jaargetijden” (“Le quattro stagioni”) genoemd. De reeks werd uitgegeven in het Amsterdams atelier van Michel-Charles Le Cène en opgedragen aan Wenceslas, graaf van Morzin, een adviseur van keizer Karel VI, niet te verwarren met Karl Joseph, graaf Morzin, de (eerste) weldoener van Joseph Haydn.
De soliste Alfia Bakieva is een violiste van Tataarse afkomst die momenteel in Salzburg, woont. Ze is een multi instrumentaliste, vooral op het gebied van volksmuziek, waarbij ze viool, volksviool, kylkobiz, ghizzhak en soortgelijke instrumenten speelt. Ze studeerde barokviool bij Enrico Onofri (Conservatorium van Palermo) en Hiro Kurosaki (Mozarteum), waarbij ze zich richtte op historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijken in het renaissance-, barok-, klassieke en romantische repertoire. Een dergelijk profiel maakte haar de ideale kandidaat voor een samenwerking met Jordi Savall. Ze bespeelt een Francesco Ruggeri-viool, gebouwd in 1680 in Cremona, Italië.
Dankzij de talrijke audities die sinds 2019 elk jaar worden gehouden door Le Concert des Nations en de CIMA Foundation om kandidaten te selecteren voor onze professionele ontwikkelingsacademies, en ook dankzij het werk dat tijdens de academies wordt uitgevoerd, hebben we sinds 2019 vele uitstekende vrouwelijke muzikanten in de grote symfonische programma’s. Vandaag hebben ongeveer twintig van deze jonge muzikanten onder de 39 jaar een nieuw orkest gevormd dat de naam Les Musiciennes Du Concert Des Nations draagt. Dit ensemble begint zijn artistieke reis met een bezetting van 20 jonge vrouwelijke muzikanten (bestaande uit 5 violen I, 4 violen II, 4 altviolen, 3 cello’s, 2 contrabassen, 1 chitarrone/gitaar en 1 klavecimbel). De grote meerderheid van hen hebben reeds sinds 2019 al ervaring met deelname aan de grote symfonische projecten van Le Concert des Nations, waarin ze werken van Mozart, Beethoven, Schubert en Mendelssohn vertolkten.
Het programma van deze cd met de Vier Jaargetijden en andere concerti van Antonio Vivaldi, is een eerbetoon aan deze magische violist, leraar en componist die een van de belangrijkste redenen was voor de uitmuntendheid en het succes van het orkest van het Ospedale della Pietà. Vandaag wordt het nieuwe ensemble Les Musiciennes du Concert des Nations, met Alfia Bakieva op viool solo, geïnspireerd door Vivaldi’s legendarisch orkest om een spannend avontuur aan te gaan.
CD 1
Le Quattro Stagioni, Op. 8 – Violino, Archi e Continuo – Con lettura dei Sonetti
1-3. La Primavera · Concerto Nº 1 in mi maggiore, RV 269
4-6. L’estate · Concerto Nº 2 in sol minore, RV 315
7-9. L’autunno · Concerto Nº 3 in fa maggiore, RV 293
10-12. L’inverno · Concerto Nº 4 in fa minore, RV 297
Il Proteo o sia il mondo al rovescio, RV 544
13-15. Concerto in fa Maggiore con Violino e Violoncello, Archi e Continuo
La Tempesta di mare, RV 253
16-18. Concerto in mi bemolle maggiore per Violino, Archi e Organo
CD 2
L’Estro armonico, Op 3. Concerto n. 10 in si minore, RV 580 con 4 Violini, Violoncello, Archi e Continuo
1-3. Allegro – Largo, Larghetto, Adagio, Largo – Allegro
Andante (Secondo movimento) dal Concerto per Violino, Archi e Continuo in si bemolle maggiore, RV 583
4.Andante (Secondo movimento)
Le Quattro Stagioni, Op. 8 – Violino, Archi e Continuo
5-7. La Primavera · Concerto Nº 1 in mi maggiore, RV 269
8-10. L’estate · Concerto Nº 2 in sol minore, RV 315
11-13. L’autunno · Concerto Nº 3 in fa maggiore, RV 293
14-16. L’inverno · Concerto Nº 4 in fa minore, RV 297
Antonio Vivaldi Le Quattro Stagioni & Concerti d’Il cimento dell’ armonia e dell’ inventione Alfia Bakieva violon solo Les Musiciennes Du Concert Des Nations Jordi Savall 2 cd Alia Vox AVSA9958