Kapelmeester Perti
Giacomo Antonio Perti (1661-1756) was in de eerste helft van de 18de eeuw een belangrijke componist van de Bolognese school. De anderen waren Bassani, Berardi, Cazzati, Colonna, Corelli, Franceschini, Domenico Gabrielli, Jacchini, Torelli en vader en zoon Giovanni Battista en Tomaso Antonio Vitali. Van 1696 tot aan zijn dood was Perti als opvolger van Giovanni Paolo Colonna, kapelmeester van de Basiliek San Petronio in Bologna en had hij lange tijd de leiding van de Accademia Filarmonica di Bologna opgericht in 1666. De componisten van de Bolognese school waren aan beide instituten verbonden. Perti was ook de leraar van o.a. de violist Giuseppe Torelli en Giovanni Battista “padre” Martini.
Ferdinando III Medici
Onder de musici die Ferdinando III de ‘Medici (1663-1713) van Toscane naar Firenze uitnodigde waren Alessandro en Domenico Scarlatti, Giacomo Antonio Perti, Giovanni Legrenzi, Giovanni Pagliardi, Carlo Pollaroli, Giuseppe Maria Orlandini, Benedetto Marcello en Bernardo Pasquini. Händel en Alessandro Scarlatti hebben op zijn instrumenten gespeeld in het Palazzo Pitti, in zijn landelijke villa in Poggio a Caiano in de Toscaanse provincie Prato, of in zijn villa Pratolino in Vaglia. Antonio Salvi, dichter en huisarts, schreef verschillende libretti, die door Händel als opera’s getoonzet werden. Händels opera “Rodrigo” werd trouwens in 1708 in Firenze voor het eerst opgevoerd. Händel logeerde nl. tijdens zijn Grand Tour de meeste tijd bij de muzikale familie in het Palazzo Pitti, voerde in de villa in Pratolino zijn “Rodrigo” op en probeerde de fortepiano uit die Bartolomeo Cristofori voor Ferdinando had ontwikkeld. Ferdinando voerde correspondentie met Alessandro Scarlatti over de muzikale details van zijn opera’s, terwijl hij vijf van zijn opera’s ten tonele bracht. In 1711 droeg Vivaldi zijn “L’estro Armonico” aan hem op. Händel en Corelli waren ook goed bekend met Ferdinando’s zus Anna Maria Luisa de ‘Medici, de echtgenote van de artistieke keurvorst Johann Willelm von der Pfalz. Corelli droeg in 1714 aan hen zijn 12 concerti grossi op.6 op en Händel, Steffani en Veracini bezochten hen tijdens hun bezoeken aan Düsseldorf. In deze stad liet het paar overigens in 1696 een prachtig barok operahuis bouwen.
Italiaans Grand Motet
Grootvorst Ferdinando III de ‘Medici van Toscane gaf Perti de opdracht om zes opera’s te componeren bedoeld voor zijn theater in de buurt van Firenze, en zes motetten voor de verjaardag van zijn vader, Cosimo III. Ook de keizers Leopold I en Karel VI bestelden muziek bij Perti. De Medici opera’s zijn helaas verloren gegaan, maar de motetten zijn er nog. Die laten ons de erfenis horen van het Italiaans Grand Motet. Voor deze première opname koos Musica Fiorita drie van de meest representatieve motetten van de zes, “Cantate laeta carmina”, “Date melos, date honores” en “Gaudeamus omnes”, gecomponeerd tussen 1704-1706. Ze laten nl. het volledig gamma aan stijlen en instrumenten horen die gebruikt werden door Perti. Alle motetten, met uitzondering van “Gaudeamus omnes” (die gebruik maakt van een andere tekst), eindigen met een levendige en flamboyante fuga op het woord Alleluia, in functie van een grootse en weelderige liturgische viering. Dit is een cd waarop de muzikale luxurians van de Medici’s te bewonderen is. Warm aanbevolen.
Giacomo Antonio Perti Grands Motets for Ferdinando de’ Medici Musica Fiorita & Basler Madrigalisten Daniela Dolci cd Pan Classics PC10357
Zie ook:
https://www.stretto.be/il-gran-principe-ferdinando-de-medici-collezionista-e-mecenate/#more-385