“70 – A Life in Music”, door The Sixteen en de Handel en Haydn Society, o.l.v. Harry Christophers, op het label Coro. Meesterlijk!

Harry Christophers is één van de grootste koorleiders van vandaag. Elk verslag van koormuziek aan het begin van de 21ste eeuw zou onvolledig zijn zonder een hoofdstuk gewijd aan het werk van Harry Christophers en The Sixteen. De dirigent heeft, in samenwerking met het ensemble dat hij 45 jaar geleden oprichtte, maatstaven gezet voor de uitvoering van laatmiddeleeuwse polyfonie tot werken van de beste koorcomponisten van vandaag. Hoewel zijn kunstenaarschap voortkomt uit de magistrale, Britse traditie van kathedraal- en collegiale koorzang, stijgt ze boven de conventie uit en opent ze telkens nieuwe perspectieven op renaissance-, barok- en hedendaagse muziek. Uniek!

Deze indrukwekkende uitgave, ter ere van zijn 70ste verjaardag, bevat wel 39 composities, zorgvuldig uitgekozen door Harry Christophers, die zijn leven in de muziek documenteren. Op het programma staat werk van o.a. John Sheppard (1515-1560), Benjamin Britten (1913-1976), Henry Purcell (1659-1695), Edmund Rubbra (1901-1986), William Byrd (1543-1623), Georg Friedrich Händel (1685-1759), Johannes Brahms (1833-1897), Igor Strawinsky (1882-1971), Edward Elgar (1857-1934), Francis Poulenc (1899-1963), Olivier Messiaen (1908-1992) en Heinrich Schütz (1585-1672).

Harry Christophers loopt al 45 jaar voorop op het gebied van koormuziek en deze uitgave van 3 cd’s, ter viering van zijn 70ste verjaardag, demonstreert de breedte van zijn muzikale passies en de rijkdom aan repertoire dat hij door de jaren heen heeft opgenomen. Dit programma documenteert het leven van Harry Christophers in de muziek – vanaf zijn vroege jaren als koorzanger in de kathedraal van Canterbury, via zijn tijd aan het Magdalen College, Oxford, en de daaropvolgende oprichting van The Sixteen, tot meer recente jaren als artistiek directeur van de beroemde, Amerikaanse Händel en Haydn Society. Deze collectie brengt zijn ontdekking als jongen van Purcell en Poulenc in kaart, evenals zijn blijvende liefde voor de muziek van Victoria en Händel en zijn gevierde samenwerking met James MacMillan. Elk nummer heeft een speciale betekenis en de verhalen achter de keuzes zijn gedocumenteerd in aantekeningen die speciaal door Harry Christophers voor deze uitgave zijn geschreven.

In samenwerking met “The Sixteen”, heeft hij standaardnormen vastgelegd voor de uitvoering van late middeleeuwse polyfonie tot nieuwe muziek van hedendaagse componisten. Zijn internationale invloed weerspiegelt zich in meer dan 150 opnamen, in zijn werk als artistiek directeur van de Boston Handel en Haydn Society, en als gastdirigent wereldwijd.

De unieke klankwereld van “The Sixteen”, rijk aan klankvariëteit en expressieve nuance, weerspiegelt de vastberadenheid van Christophers om een levendig koor te creëren uit de mix van volwassen professionele zangers. Onder zijn leiding houdt “The Sixteen” haar jaarlijkse koor-bedevaart (“Choral pelgrimage”) naar kathedralen, kerken en andere locaties in het Verenigd Koninkrijk, heeft het de “Sacred Music”-serie voor de BBC-televisie gemaakt en een veelgeprezen periode-instrumentorkest ontwikkeld. Hoogtepunten van hun recent werk zijn een Artist Residency in Wigmore Hall, een grootschalige tournee met Monteverdi’s Vespers en de wereldpremière van het Stabat Mater van James MacMillan. Hun toekomstige projecten omvatten intussen een nieuwe reeks, gewijd aan Purcell en onderzoek van de dramatische oratoria van Händel.

Christophers is sinds 2008 artistiek directeur van de Handel en Haydn Society. Hij werd in 2008 ook benoemd tot hoofd gastdirigent van het orkest van de stad Granada en werkte als gastdirigent bij, onder meer, het London Symphony Orchestra, de BBC Philharmonic, het San Francisco Symphony Orchestra en de Deutsche Kammerphilharmonie. Christophers’ uitgebreide toewijding aan opera heeft producties opgeleverd voor de Engelse Nationale Opera en de Opera van Lissabon en hij werkte samen met de festivals Granada, Buxton en Grange Park. Hij werd in 2012 benoemd tot CBE door de koningin vanwege zijn diensten aan muziek. Hij is Honorary Fellow van Magdalen College, Oxford, evenals van het Royal Welsh College of Music and Drama, en heeft eredoctoraten in muziek van de universiteiten van Leicester, Canterbury Christ Church en Northumbria.

De “Handel and Haydn Society” (H + H) wordt internationaal geprezen om zijn uitvoeringen van barok en klassieke muziek. “H + H’s Period Instrument Orchestra and Chorus” is gevestigd in Boston en verheugen elk jaar wel meer dan 50.000 luisteraars met een reeks van negen concertabonnementen in de Symphony Hall en andere toonaangevende locaties, naast een uitgebreid programma met intieme evenementen in musea, scholen en gemeenschapscentra. Onder leiding van artistiek directeur Harry Christophers, omarmt het ensemble historisch verantwoorde uitvoeringen. Via het Karen S.- en George D. Levy-onderwijsprogramma biedt “H + H” elk jaar ook boeiende, toegankelijke en breed inclusieve muziekeducatie aan meer dan 10.000 kinderen door middel van muzieklessen op scholen en een Vocal Arts-programma met zes jeugdkoren.

“H + H”, opgericht in 1815 in Boston, is de oudste, nog bestaande kunstorganisatie in de Verenigde Staten, uniek onder de Amerikaanse ensembles vanwege hun lang bestaan, het vermogen tot heruitvinding en de onderscheidende geschiedenis van premières. “H + H” begon als een koorvereniging, opgericht door middenklasse inwoners van Boston, die streefden naar het verbeteren van de kwaliteit van het zingen in hun groeiende Amerikaanse stad. Ze noemden de organisatie naar twee componisten, Händel en Haydn, om zowel de oude muziek van de 18de eeuw als wat toen de nieuwe muziek van de 19de eeuw was, te vertegenwoordigen. In de eerste decennia van zijn bestaan gaf “H + H” de Amerikaanse premières van Händels Messiah (1818), Haydns The Creation (1819), Verdi’s Requiem (1878) en Bachs Matthäus-passie (1879).

Tussen 2014 en 2016 vierde “H + H” zijn tweehonderdste verjaardag met twee seizoenen van concerten en initiatieven, om twee eeuwen muziek maken, te vieren. Sinds de oprichting heeft “H + H” meer dan 2.000 uitvoeringen gegeven voor een totaal publiek van meer dan 2,8 miljoen! mensen. Naast abonnementsreeksen, rondleidingen en uitzendprestaties, bereikt “H + H” een wereldwijd publiek door middel van ambitieuze opnamen, waaronder de veelgeprezen Haydn The Creation, de best verkochte Joy to the World, An American Christmas, en Handels Messiah, live opgenomen in de Symphony Hall o.l.v. Christophers.

Tracklist:

John SHEPPARD (c. 1515-58)

  1. Libera nos I & II

Benjamin BRITTEN (1913-76)

  1. This little babe (from A Ceremony of Carols)

Medieval Carol

  1. St Thomas Honour we

Henry PURCELL (c. 1659-95)

  1. O sing unto the Lord, Z44

Edmund RUBBRA (1901-86)

  1. Kyrie (From Missa Cantuariensis)

William BYRD (1543-1623)

  1. This Day Christ was born

G.F. HANDEL (1685-1759)

  1. Excerpts from Jephtha, HWV 70

Johannes BRAHMS (1833-97)

  1. Ihr habt nun Traurigkeit (From Ein Deutsches Requiem)

Benjamin BRITTEN

  1. The Evening Primrose (From Five Flower Songs)

Igor STRAVINSKY (1882-1971)

  1. Exaudi orationem meam Domine (From Symphony of Psalms)

Edward ELGAR (1857-1934)

  1. Give unto the Lord

Francis POULENC (1899-1963)

  1. Un soir de neige, FP 126

Olivier MESSIAEN (1908-92)

  1. Cinq rechants No. III

Heinrich SCHÜTZ (1585-1672)

  1. Canticum B Simeonis (From Musikalische Exequien, SWV 281)

CD2:

G.F. HANDEL

  1. Dixit Dominus (From Dixit Dominus, HWV 232)

João Lourenco REBELO (1610-61)

  1. Panis angelicus

Richard HYGONS (c.1435-1509)

  1. Salve Regina

Tomás Luis de VICTORIA (c.1548-1611)

  1. Nigra sum

G.F. HANDEL

  1. For unto us a child is born (From Messiah, HWV 56)

Tomás Luis de VICTORIA

  1. Laetatus sum

Henry PURCELL

  1. Excerpts from The Fairy Queen

Robert RAMSEY (ca.1590-1644)

  1. When David Heard

Francis POULENC

  1. Jesum tradidit (From Sept Répons des Ténèbres)

Francisco GUERRERO (c.1528-1599)

  1. Ave virgo sanctissima

Claudio MONTEVERDI (1567-1643)

  1. Laudate Dominum omnes gentes (From Selva morale e spirituale)

CD3:

Arvo PÄRT (1935)

  1. The Woman with the Alabaster Box

Joseph HAYDN (1732-1809)

  1. Finale Vivace (From Symphony 82 ‘L’ours’, Hob.I/82)

G.F. HANDEL

  1. Kings shall be thy nursing fathers (From Coronation Anthem My heart is inditing, HWV 261)

James MACMILLAN (1959)

  1. Dominus dabit benignitatem

Joseph HAYDN

  1. Agnus Dei (From Harmoniemesse, Hob.XXII:14)

G.P. da PALESTRINA (ca.1525-94)

  1. Pater noster

J.S. BACH (1685-1750)

  1. Gloria (From Mass in G minor, BWV 235)

James MACMILLAN

  1. Sancta Mater, istud agas (From Stabat mater)

Imogen HOLST (1907-84)

  1. O Sorrow (From Welcome Joy and Welcome Sorrow)

Hubert PARRY (1848-1918)

  1. There is an old belief (From Songs of Farewell)

Cecilia MCDOWALL (1951)

  1. Now may we singen

John SHEPPARD

  1. Agnus Dei (From Missa Cantate)

Alissa FIRSOVA (b.1986)

  1. Stabat Mater

Joseph HAYDN

  1. The Heavens are telling the Glory of God (From The Creation, Hob.XXI:2)

70 – A Life in Music The Sixteen Handel en Haydn Society Harry Christophers 3 cd Coro COR16206