Onvoorstelbaar mooie “In dolce abbandono – Solo cantatas by Handel & Haydn”, door Megan Kahts, mezzosopraan, en het Carestini Ensemble Wien, op het label Solo Musica.

Uitgangspunt voor het programma van deze cd was de cantate “Arianna a Naxos” van Joseph Haydn, oorspronkelijk voor piano en sopraan, maar hier te horen in een arrangement van een Haydn-tijdgenoot. De beroemde titelheldin wordt door Theseus in de steek gelaten en blijft alleen achter op een eiland, waar ze sterft door verdriet en pijn. Een soortgelijk lot overkomt de titelheldin van de Händelcantate. Hier is het de tovenares Armida, die door haar minnaar Rinaldo in een verwoest land wordt achtergelaten. Wat beide dramatische cantates gemeen hebben is dat het drama zowel op dramaturgisch als op muzikaal vlak tot het essentiëel conflict komt.

Het programma wordt gecompleteerd door twee ‘Forest Aria’s’ van George Frideric Handel: ‘ Ombra mai fu’ komt uit de openingsscène van de opera Xerxes. De schaduw van een boom – in dit geval een plataan waar het titelpersonage verliefd op werd – is waarschijnlijk nog nooit zo mooi gezongen. ‘Verdi prati’ van Alcina is een oase van rust in de opera: het titelpersonage herkent en accepteert de waarheid en heeft een rustig moment nodig om na te denken over het verlies.

Voor Megan Kahts is het repertoire van deze cd een zaak van het hart, maar het was “voor mij een heel emotioneel proces om deze cantate op te nemen, omdat ik denk dat elke volwassene dit emotionele proces heeft moeten doorlopen waar de titelheldin doorheen gaat. Het is een moeilijk moment in het leven als je in de steek wordt gelaten en als performer ben ik altijd eerlijk bij het interpreteren van dergelijke emoties. Je gaat er mee aan de slag en dan weer met de cantate van Händel. Het zijn dezelfde gevoelens, twee keer, alleen anders op muziek gezet. De Zuid-Afrikaanse zangeres wordt begeleid door het Carestini Ensemble Wenen.

De in Zuid-Afrika geboren mezzosopraan Megan Kahts werd opgeleid aan de Universiteit voor Muziek en Podiumkunsten in Wenen, waar ze sinds 2009 woont. Ze zingt op internationale podia, gespecialiseerd in oude en hedendaagse muziek. Megan Kahts won felbegeerde prijzen op prestigieuze concoursen. Ze begon haar muzikale opleiding als pianiste en een zangcarrière als tiener in Zuid-Afrika. In 2023 maakte ze haar debuut op het Bregenz Festival in een nieuw gecomponeerde opera van Fabian Panisello voor de Neue Oper Wenen. Hoewel ze thuis is op zowel de operapodia als de concertpodia, is Megan Kahts regelmatig te horen in recitals bij diverse internationale concertseries. Haar enthousiasme voor de Duitse liedschat vormt, vooral samen met pianist Stephan Matthias Lademann, de kern van haar muzikale kunnen. Megan Kahts heeft een masterdiploma in zang en oratoriumzang, opgeleid door Kammersänger Robert Holl en gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk bij Stefan Gottfried. Ze is prijswinnares van de kameropera Schloss Rheinsberg en het eerste oudemuziekfestival Aria Borealis Bodø. Ook won ze een eerste prijs op de Internationale Lied Duo Competitie in Sofia (Bulgarije) en een derde prijs op de Internationale Lied Duo Competitie in Groningen.

Het Carestini Ensemble Wien werd door Megan Kahts gevormd uit collega-muzikanten met wie ze nauw heeft samengewerkt aan verschillende barokopera- en kamermuziekprojecten. Het ensemble is vooral gespecialiseerd in werken gecomponeerd in de 18de eeuw. Händel, Hasse, Gluck, Caldara en andere componisten componeerden delen en rollen voor de stem van de castraat Giovanni Carestini, naar wiens geest het ensemble is vernoemd. Alle leden van het ensemble zijn gevestigd in Wenen en gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk, waarbij ze optreden op historische instrumenten.

Tracklist:

Georg Friedrich Händel:

1.Serse, HWV 40 – Ombra mai fu

Armida abbandonata, HWV 105

2.I. Dietro l‘orme fugaci

3.II. Ah crudele

4.Per te mi struggo, infido

5.III. O voi, dell‘incostante e procelloso mare

6.IV. Venti, venti, fermate

7.Ma che parlo, che dico?

8.V. In tanti affanni miei

Joseph Haydn:

Arianna a Naxos, Hob.XXVl b,2

9.Teseo mio ben

10.Dove sei mio bel tesoro?

11.Ma, a chi parlo?

12.Ah! Che morir vorrei

Georg Friedrich Händel:

13.Alcina, HWV 34 – Verdi prati

In dolce abbandono Solo cantatas by Handel & Haydn Megan Kahts  Carestini Ensemble Wien cd Solo Musica SM459