Na het succes van haar Bach-Abel cd (ALPHA783) viert Lucile Boulanger nu de Franse viola da gamba met werken van oude meesters als Marin Marais, Sainte-Colombe en Nicolas Hotman maar ook met werk van componisten uit de 21ste eeuw (Philippe Hersant, Claire-Melanie Sinnhuber en Gerard Pesson). Sommige van hun werken werden met name speciaal voor haar gecomponeerd.
Op het programma staat werk uit de manuscripten van Krakow en Tournus, van o.a. Nicolas Hotman (1610-1663), Demachy (??-ca. 1692), Monsieur de Sainte-Colombe (1640-1700), Marin Marais (1656-1728), Philippe Hersant (1948), Gerard Pesson (1958) en Claire-Melanie Sinnhuber (1973).
Er is weinig bekend over het leven van Monsieur de Sainte-Colombe (ca. 1640-ca. 1686-1700). De naam van zijn ouders, noch zijn exacte geboorte- en overlijdensdatum zijn zelfs niet bekend, er bestaat geen portret van hem, maar recent onderzoek heeft uitgewezen dat zijn naam Jean was. Andere bronnen vermelden weliswaar de naam van Augustin d’Autrecourt, Sieur de Sainte-Colombe, maar die zou dan weer verwijzen naar Monsieur Dandricourt, die het pseudoniem, “de Sainte Colombe” gebruikte. Zijn leraar zou de theorbe speler en violist, Nicolas Hotman (foto) geweest zijn.
Dankzij zijn leerlingen, onder wie Le Sieur de Danoville in zijn “L’Art de toucher le dessus et le basse de viole” (1687), Jean Desfontaines, Marin Marais (foto), Pierre Méliton, (de organist van de verdwenen kerk, Saint-Jean-en-Grève in Parijs), Jean Rousseau, en twee juffrouwen, bekend als Mlle Rougevillle en Mlle Vignon, is er wel enigszins informatie over het talent van Monsieur de Sainte-Colombe als gambist.
De Parijzenaar, Jean Rousseau, vermeldde hem in zijn “Traité de la viole” (1687), alsook Le Sieur de Machy uit Abbeville, (een andere leerling van Nicolas Hotman), in het voorwoord van zijn “Pièces de Viole en Musique et en Tablature” (1685), en Le Sieur de Danonville noemde hem “l’Orphée de notre temps”.
De talentvolle, Franse viola da gamba-speelster, Lucile Boulanger (1986) die eerst, begin jaren ’90, als kind in films acteerde (foto), was amper vijf toen ze haar eerste lessen gamba kreeg van Christine Plubeau. Aan het Conservatorium van Parijs volgde ze les bij Ariane Maurette en behaalde er in 2004 een eerste prijs. Daarna studeerde ze verder bij Jérôme Hantaï aan het Conservatorium van Cergy. In 2006 ontving ze een Eerste prijs voor kamermuziek en studeerde verder aan het Conservatorium van Parijs bij Christophe Coin. Ze behaalde er haar einddiploma in 2009 en volgde verschillende meestercursussen en workshops bij Wieland Kuijken, Anne-Marie Lasla en Philippe Pierlot. In juni 2009 won ze de Eerste prijs in het Internationaal Bach-Abel Concours, met nog twee bijzondere prijzen voor beste uitvoering van werk van Bach en van Abel. Ze is ook prijswinnares van het Europees Concours dat jaarlijks georganiseerd wordt door de “Società Umanitaria” in Milaan, en in 2011 won ze de derde prijs op de Internationale wedstrijd van het prestigieus “Festival Oude Muziek” in Brugge.
Lucile Boulanger speelde samen met verschillende jonge kamermuziekensembles, zoals “La Sainte Folie Fantastique”, waarvan ze in 2005, stichtend lid was. Ze speelt ook met gevestigde ensembles, zoals “Les Folies Françoises” (Patrick Cohën-Akenine), “Le Poème Harmonique” (Vincent Dumestre), “Les Cyclopes” (Thierry Maeder/Bibiane Lapointe), “La Chapelle Rhénane” (Benoît Haller) en “Collegium Marianum” (Jana Semeradova). Daarnaast treedt ze ook vaak op als soliste, vooral met Bach recitals, en vormt ze een vast duo met klavecinist, Arnaud De Pasquale (foto). Met het “Consort Project” treedt ze sinds 2008 maandelijks op.
Tracklist:
Nicolas Hotman ou Hauttemant: Manuscrit de Cracovie
Sieur Demachy: Pieces de Violle
Sieur de Sainte-Colombe: Manuscrit de Tournus
Marin Marais: Premier & Quatre Livres
Philippe Hersant: L’Ombre d’un Doute
Gerard Pesson: La Fugitive
Claire-Melanie Sinnhuber: La Dame d’onze Heures
La Messagère XVII-XXIe Siècles, Un Portrait de La Viole de Gambe Lucile Boulanger cd ALPHA 1070