Sublieme, historische uitvoering van “Mozart, Complete Works for Clarinet, Vol. 1, Serenades KV 375 & KV 388 en Gran Partita KV 361” door Nicolas Baldeyrou, klarinet, op het label Alpha.

“Mozart had altijd al een speciale affiniteit met blaasinstrumenten: voor hem waren ze essentiële onderdelen van zijn muzikale expressie,” vertelt de Franse klarinettist Nicolas Baldeyrou, een wereldberoemde solist die heeft opgetreden met enkele van de grootste dirigenten en virtuozen. Deze cd is het eerste deel van een complete set van Mozarts kamer- en concertante werken met klarinet. Om deze op te nemen heeft hij gekozen voor historische instrumenten, “een authentieke en onthullende ervaring, ondanks de technische uitdagingen die het met zich meebrengt”, zo klinkt het.

Lees verder

“Mozart Posthorn Serenade” door het Mozarteumorchester o.l.v. Reinhard Goebel op het label Berlin Classics.

Het Mozarteumorchester Salzburg, het oudste symfonieorkest van Oostenrijk sinds 1841, inspireert zijn publiek over de hele wereld niet alleen met zijn Mozart-interpretaties. Dompel uzelf onder in het rijke muzikale erfgoed van Salzburg met deze nieuwste release, een boeiende collectie die de tijdloze klanken van deze historische stad viert, onder de deskundige leiding van Reinhard Goebel.

Lees verder

“Arianna in Rome Arias, Cantatas and Laments for the Seventeenth-Century Virtuose”, door Carlotta Colombo, Anima & Corpo o.l.v. Gabriele Pro Arcana. Betoverend!

Naast de beroemde vrouwelijke componisten uit de 17e eeuw, zoals Francesca Caccini en Barbara Strozzi, en de leidende zangeressen (de beste donna’s) die de podia van operahuizen domineerden, zoals Anna Renzi en Giulia Masotti, moeten we ook het aanzienlijke aantal uitstekende – maar grotendeels onbekende – “virtuozen” waarderen. Lees verder

“G.P. Telemann, Gulliver’s Travels – Music for Strings” door het Capricornus Consort Basel op het label Christophorus. Gedreven en aanstekelijk

De nieuwe cd van het Capricornus Consort Basel is opgedragen aan Georg Philipp Telemann – uitsluitend werken voor strijkers in een grote verscheidenheid aan bezettingen, soms met en soms zonder basso continuo. Elk van hen documenteert, over verschillende creatieve periodes heen, Telemanns fascinerende rijkdom aan muzikale ideeën, zijn bekwame gevoel voor vorm en stijl, zijn creatieve benadering van traditie en zijn constante interesse in artistieke vernieuwing. Niet te missen!

Lees verder

Franz Josef Aumann, Missa Solemnis door de St. Florianer Sängerknaben en Ars Antiqua Austria o.l.v. Gunar Letzbor op het label Accent. De pracht van de Oostenrijkse Barok.

Franz Josef Aumann (1728-1797) kreeg zijn muzikale opleiding als koorknaap in Wenen, samen met Michael Haydn en Johann Georg Albrechtsberger. Op 25-jarige leeftijd trad hij toe tot de abdij van St. Florian, waar hij twee jaar later het koor overnam en vervolgens meer dan vier decennia lang de kerkmuziek dirigeerde. Zijn kerkmuziek werd tot ver in de 19de eeuw in St. Florian uitgevoerd en Anton Bruckner, die daar zeven jaar als kloosterorganist werkte, waardeerde zijn werken enorm.

Lees verder

“Tchaikovsky, String Quartets Vol. 2” door het Dudokquartet Amsterdam op het abel Rubicon. Sublieme uitvoeringen.

De Tsjaikovski strijkkwartetcyclus van het Dudok Kwartet wordt gekenmerkt door het ongebruikelijke gebruik van darmsnaren voor 19de eeuwse muziek. De klank heeft een rauwe natuurlijkheid en een intimiteit die stalen snaren niet kunnen bereiken. Na het voltooien van zijn derde kwartet in 1876 gaf Tsjaikovski de kamermuziek bijna volledig op en begon hij aan een opmerkelijke creatieve periode die ook de laatste drie symfonieën en de meeste van zijn opera’s omvatte. De strijkkwartetten dateren uit de jaren 1865 tot 1876, en arrangementen van vier stukken uit de pianocyclus “De Seizoenen”(“Jaargetijden”) ronden de laatste opname van de cyclus af.

Lees verder

Khachaturian “The Dancing Violin” door David Haroutunian, viool en Xénia Maliarevitch, piano, op het label Fuga Libera.

Het was de ontmoeting tussen violist David Haroutunian en Karen Khachaturian, zoon van de grote componist Aram Khachaturian, die inspireerde tot deze nieuwe opname. Na hun ontmoeting in Parijs tijdens een concert ter gelegenheid van de veertigste sterfdag van Aram Khachaturian vertrouwde Karen, David de partituur toe van een ongepubliceerde sonate voor viool en piano, geschreven door haar vader in de vroege jaren 1930. Avant-garde in stijl en gestructureerd in twee delen, is deze sonate een waar meesterwerk, diepgaand en toegankelijk tegelijk.

Lees verder