“Wunderkind Felix”, door Nanette Mans, (sopraan) en Ars Musica o.l.v. Patrick van der Linden op het label Channel Classics. Een heerlijke bloemlezing van Mendelssohns vroeg werk.

Robert Schumann noemde Mendelssohn, gezien zijn beheersing van zowel het klavier als de compositie op zo’n jonge leeftijd, de Mozart van de 19de eeuw. Op de cd, “Wunderkind Felix” brengen dirigent Patrick van der Linden en Ars Musica een eerbetoon aan het vroegrijp werk van Felix Mendelssohn Bartholdy, werken die de jonge meester componeerde tussen zijn 14de – en 19de levensjaar.

Lees verder

Ontdek, “Bruckner, Piano Works” door Mari Kodama, op het label Pentatone.

Mari Kodama viert het tweehonderdste geboortejaar van Anton Bruckner met een verzameling pianowerken, waarvan de meeste zelden worden uitgevoerd. Terwijl sommige ervan, zoals de Fantasie, Erinnerung en Stille Betrachtung, de indrukwekkende symfonicus en kerkcomponist onthulden, belichtten de dansen op deze cd, een veel lichtere kant van deze enigmatische componist.

Lees verder

“Orazio Benevoli, Missa Benevola – Carissimi Jephte” door I Fagiolini o.l.v. Robert Hollingworth op het label Coro.

Het tweede deel in de serie van I Fagiolini waarin de ‘Kolossale Barok’ en de oogverblindende meerkorige klankwereld van Orazio Benevoli worden verkend – een cruciale ‘verloren’ figuur in de Italiaanse muziek uit de 17de eeuw. Het vierkorig werk op deze nieuwe opname, ‘Missa Benevola’, wordt hier geaccentueerd met nog meer instrumentale kleur.

Lees verder

Sublieme “Domenico Scarlatti, A Man of Genius”, door Francesco Corti (klavecimbel) op het label Arcana.

Nadat hij zijn eerste twee albums voor Arcana had opgedragen aan Johann Sebastian Bach (Little Books, A480) en Georg Friedrich Handel (Winged Hands, A499), wendde Francesco Corti zich nu tot Domenico Scarlatti, de derde grote klavierspeler van de generatie van 1685. Voor deze opname selecteerde hij een groep sonates die in de jaren 1752 en 1753 werden gekopieerd, strikt georganiseerd in paren. Hoewel bedoeld als leermiddel, verdienen deze Essercizi of sonates, vaak van een grote virtuositeit en door hun muzikaliteit, ook een plaats in de concertzaal. En, hoewel oorspronkelijk bedoeld voor klavecimbel, zijn ze de laatste twee decennia, door grote virtuozen, ook gegeerd op piano.

Lees verder

Verrijkende “Bruckner, Symphony No. 4”, door Anima Eterna o.l.v. Pablo Heras-Casado op het label Harmonia Mundi.

Bruckners ‘kathedralen in klank’ worden vaak als overdreven omschreven, maar deze opname van zijn “populairste” symfonie, hier gespeeld in de tweede versie uit 1878-1880, biedt een overtuigend tegenargument. Voor hun eerste samenwerking op harmonia mundi verkennen Pablo Heras-Casado en Anima Eterna de indrukwekkende, sonore wereld van Anton Bruckner. Niet te missen!

Lees verder

“Scaramella” door The Binchois Consort o.l.v. Andrew Kirkman op het label Hyperion. Magnifiek!

Het is inmiddels zo’n drie jaar geleden dat de laatste release van het Binchois Consort op Hyperion verscheen: opname van ‘Music for the King of Scots’. Die cd bevatte een nieuwe benadering om de omgeving van de kapel waar de muziek oorspronkelijk werd uitgevoerd opnieuw te creëren, door de stukken op te nemen in een ‘dode’ studio en vervolgens de akoestiek ’toe te voegen’ in de post-opnamefase. Het is een procedure die ook op levendige wijze werd gebruikt in de nieuwste opname van de groep, waarvan het belangrijkste werk een opmerkelijke reconstructie was van Jacob Obrechts Missa Scaramella, gebaseerd op het volksliedje ‘Scaramella’, dat het meest bekend is van Josquin Desprez’ gelijknamig vierstemmig chanson.

Lees verder

“André Campra, Messe de Requiem, Les Maîtres de Notre-Dame de Paris” door Sébastien Daucé en het Ensemble Correspondances, op het label Harmonia Mundi. Een ontdekking!

André Campra’s Requiem uit ca. 1722, kwam voort uit een muzikale traditie. Sébastien Daucé en het Ensemble Correspondances laten u daarnaast Meesters van de Notre-Dame, François Cosset, Jean Veillot, Jean Mignon en Pierre Robert, herontdekken, die hebben bijgedragen tot de ontwikkeling van de typische Franse stijl, die zo emblematisch was voor de magistrale muziek tijdens de regering van Louis XIV.

Lees verder

“Antonín Kraft, Carl Philipp Emanuel Bach: Cello Concertos”, door Jean-Guihen Queyras en het Ensemble Resonanz o.l.v. Riccardo Minasi, op het prestigieus label  Harmonia Mundi.

Een paar jaar na een sensationeel eerste deel gewijd aan C.P.E. Bach, brengen Jean-Guihen Queyras, Riccardo Minasi en Ensemble Resonanz nu met het Cello Concerto in B-Flat Major, H. 436, Wq. 171 van C.P.E .Bach, een uniek eerbetoon aan de overgevoeligheid van de cello, en eren ze de virtuositeit van de onterecht vergeten Tsjechische cellist en componist, Antonín Kraft (1749-1820), een goede vriend van Haydn, Mozart en Beethoven.

Lees verder