Giuseppe Tartini (1692-1770), bekend om zijn Duivelstriller-sonate, “La Sonata del Diavolo”, (de naam werd bedacht door Madame Blavatsky), componeerde ca. 200 vioolconcerti. De meeste zijn echter onbekend. In 1721, werd hij als eerste violist aan de Basiliek di Sant’Anonio in Padua, benoemd tot Maestro van de kapel. In hetzelfde jaar richtte hij een legendarische vioolschool op, waar leerlingen uit heel Europa onderricht kregen. Ontdek die leerlingen op deze cd’s. Een hele verrijking! Vol. 3 verschijnt op 19 juli. Lees verder
Categorie archieven: Aanbevolen CD’s
“In My Heart of Hearts. Music in Shakespeare’s Plays”, door Hannah Morrison (sopraan), Marnix De Cat (contratenor) en Hathor Consort o.l.v. Romina Lischka, op het label Ramée. Su-subliem!
Geen enkele toneelschrijver in de wereldliteratuur heeft door de eeuwen heen meer componisten geïnspireerd dan William Shakespeare. Zijn regieaanwijzingen vroegen niet alleen om zang, maar ook om instrumentale sonates en toccata’s. Op deze cd brengen Hannah Morrison, Marnix De Cat en het Hathor Consort een schat aan sensuele renaissanceklanken uit de tijd van Shakespeare tot leven, in stukken die net zo goed in het Globe Theatre gespeeld hadden kunnen worden.
“Joseph Haydn, Cello Concertos” door Michał Balas (cello) en het Kurpfälzisches Kammerorchester o.l.v. Christian Erny op het label Berlin Classics. Passioneel!
Op 9 augustus 2024 brengt een jonge cellist zijn eerste cd uit op het Berlin Classics-label. De jonge Poolse cellist, Michał Balas, wijdde zich nl. vol passie en met bewonderenswaardige toewijding aan de Celloconcerti van Joseph Haydn. Beide concerti, zowel het concerto in C als het concert in D, genieten een bijzondere reputatie onder cellisten.
“Khachaturian, Piano Transcriptions, Gayane Spartacus Masquerade Suite”, door Mikael Ayrapetyan op het label Grand Piano. Indrukwekkend!
Aram Khachaturian (1903-1978) was toegewijd aan balletmuziek en componeerde twee meesterwerken binnen het genre, “Spartacus” en “Gayane”. Onderscheiden door een onuitwisbare thematische schoonheid, waarvan het ‘Adagio van Spartacus en Phrygia’ een perfect voorbeeld is, zijn de balletten symfonisch van opzet en, in het geval van Gayane, gekenmerkt door het gebruik van leidmotieven. Ook de Masquerade Suite is rijk gecontrasteerde theatermuziek. De hier opgenomen, gevoelige pianoarrangementen behielden de essentie van Khachaturians muziek, waarbij de textuur en helderheid van de originele orkestpartituren behouden bleven. Mikael Ayrapetyan is nl. ’s werelds grootste exponent van Armeense pianomuziek en zijn opnames van muziek uit zijn thuisland, oogstten universele bewondering. Lees verder
Hemelse “Alegoria Del Amor” door Capella de Ministrers o.l.v. Carles Magraner.
Ontdek op de cd, Alegoria Del Amor (“Allegorie van de liefde”), liederen uit Valencia uit de 15de -16de eeuw, uit de “Cancionero de Upsala”, bewaard in de universiteitsbibliotheek van Uppsala. Niet te missen! Lees verder
“Schoenberg Fauré, Pelléas et Mélisande” door de Frankfurt Radio Symphony o.l.v. Paavo Järvi, op het label Alpha. Meesterlijk!
Vier grote componisten, Fauré, Debussy, Schönberg en Sibelius, lieten zich inspireren door Maurice Maeterlinks toneelstuk “Pelléas et Mélisande” uit 1892. Aangezien we in 2024, de verjaardagen van Fauré en Schönberg vieren, biedt Paavo Jarvi hier zijn lezing aan van hun toonzettingen van Pélleas et Mélisande met de formidabele Frankfurt Radio Symphony, waarvan hij bijna tien jaar muziekdirecteur was. Niet te missen!
Fijne, Hoofse lyriek op de cd “Au douz tens nouvel, Chansons de trouvères” door de sopraan, Clara Coutouly en het Ensemble Céladon o.l.v. Paulin Bündgen op het label Ricercar.
De middeleeuwse trouvères traden in de voetsporen van de troubadours, verspreidden hun liefdesliederen van hof tot hof en leverden zo hun eigen bijdrage aan het idee van de middeleeuwse hoofse liefde. De periode werd gekenmerkt door “grand chant courtois à forme fixe”, zijnde de productie en de receptie van hoofse minneliederen, refrains en de virelai-ballade.
“Paris est une fête”, door Alexandra Soumm (viool) en het Orchestre de Chambre Pelléas o.l.v. Benjamin Levy, op het label Fuga Libera. Magnifiek!
Van het Tweede Keizerrijk tot de Roaring Twenties brengen Alexandra Soumm, het Orchestre de Chambre Pelléas en Benjamin Levy een heerlijk, nostalgisch, muzikaal portret van de Lichtstad, dat zeventig jaar muziek omvat. Lees verder
“Schubert, Silver-Garburg Piano Duo” op het label Berlin Classics. Klassieke helderheid met een geweldig gevoel voor innemende romantiek. Magnifiek!
Het schitterend pianoduo, Silver-Garburg brengt op 2 augustus 2024 een dubbelalbum uit met pianomuziek voor vier handen van Franz Schubert. Het duo zet zich in voor hun absolute kernrepertoire, waarvoor het al jaren over de hele wereld wordt gewaardeerd. Of ze nu regelmatig optreden in de Weense Konzertverein, in de VS, Australië of de rest van Europa, Silvan Silver & Gil Garburg zijn opgegroeid met deze muziek en inspireren overal hun publiek. Niet te missen! Lees verder
Onvoorstelbaar mooie “In dolce abbandono – Solo cantatas by Handel & Haydn”, door Megan Kahts, mezzosopraan, en het Carestini Ensemble Wien, op het label Solo Musica.
Uitgangspunt voor het programma van deze cd was de cantate “Arianna a Naxos” van Joseph Haydn, oorspronkelijk voor piano en sopraan, maar hier te horen in een arrangement van een Haydn-tijdgenoot. De beroemde titelheldin wordt door Theseus in de steek gelaten en blijft alleen achter op een eiland, waar ze sterft door verdriet en pijn. Een soortgelijk lot overkomt de titelheldin van de Händelcantate. Hier is het de tovenares Armida, die door haar minnaar Rinaldo in een verwoest land wordt achtergelaten. Wat beide dramatische cantates gemeen hebben is dat het drama zowel op dramaturgisch als op muzikaal vlak tot het essentiëel conflict komt.