Wenen maakte aan het begin van de twintigste eeuw een tijd door van een ongeëvenaarde bloei van kunst, wetenschap, muziek en psychologie. Dertig jaar later maakten Hitler en de zijnen op de meest barbaarse wijze een einde aan deze glansrijke periode. Dit is een boek over drie vrouwen die tussen 1900 en 1938, met succes een plaats veroverden in het cultureel leven van de magistrale Reichshaupt- und Residenzstadt, en die de glorie, tegenstrijdigheden en ondergang, van dichtbij meemaakten en mee vormgaven.
Categorie archieven: Boeken
Wouter Bulckaert, “Beter dan Bowie”, uitgegeven door Mammoet. Een aanrader.
Bowie (1947-2016) was dé rockster van de jaren zeventig, die tussen 1970 en 1980,een reeks grensverleggende platen maakte. Ook commercieel waren ze een schot in de roos. Maar, Bowie was in de seventies niet de enige geniale songschrijver, charismatische performer en trendsetter. Die andere hemelbestormers verwierven weliswaar een aanzienlijke cultaanhang, maar bereikten nooit het grote publiek. Stonden zij in de schaduw van de alomtegenwoordige Bowie?
Theo Meder, Jens Klein, Imre Koekenbier, Myrthe Osse, Wilmy Van Ulft, “Halfhaantje en de hardrijder, de mooiste, grappigste en griezeligste volksverhalen uit Nederland en Vlaanderen”, uitgegeven door Sterck & De Vreese. Heerlijk!
“Halfhaantje en de hardrijder” verzamelt de mooiste, grappigste en griezeligste volksverhalen uit Nederland en Vlaanderen. Met in de hoofdrol gevreesde draken, lieve meerminnen, wraakzuchtige witte wieven, irritante heksen, behulpzame kabouters en onbetrouwbare weerwolven. In de sprookjes gaan de helden en heldinnen prangende problemen oplossen, een levenspartner vinden of een goudschat zoeken.
Marlisa den Hartog, “Seks in de Renaissance, Standjes en standpunten in de tijd van Da Vinci (en wat we daar nu van kunnen leren)”, een uitgave van atlas contact.
Hoe dacht men tijdens de Renaissance over seks? Marlisa den Hartog neemt je mee op een tocht vol vervreemding én herkenning, en laat je met een nieuwe blik kijken naar de opvattingen van toen en nu.
Margriet van Eikema Hommes, “De hemel van Gerard de Lairesse. Een plafondschildering uit het Rampjaar 1672”, een prachtuitgave van Amsterdam University Press.
In 1672, toen de Republiek door vier buitenlandse legers tegelijk werd aangevallen, maakte Gerard de Lairesse (1640-1711) een monumentale driedelige plafondschildering voor een van de hoofdrolspelers in dit Rampjaar: de machtige Amsterdamse oud-burgemeester Andries de Graeff. In vier opeenvolgende fasen heeft De Lairesse betekenisvolle figuren en voorwerpen gewijzigd, verwijderd of toegevoegd. Uit materiaal technische analyse en historisch onderzoek blijkt dat schilder en opdrachtgever de iconografie samen aanpasten aan de actuele militaire en politieke ontwikkelingen. Niet alleen de cultuurhistorische achtergronden worden in dit prachtig geïllustreerde boek beschreven, maar ook Gerard de Lairesse’s schildertechniek en de nauwe relatie tussen ontwerp en architectuur van het vertrek.
Andrea Kieskamp (red.), Marion Anker, Edwin Maes en Tim Smeets, “Kunstbunkers en cultuurkaravanen De bescherming van cultureel erfgoed in de Tweede Wereldoorlog”, een uitgave van Walburgpers.
Marion Anker, Edwin Maes en Tim Smeets schreven het uniek verhaal over de bescherming van Nederlands cultureel erfgoed in oorlogstijd. Van 1 oktober 1939 tot 1 oktober 1946 coördineerde de Rijksinspectie Kunstbescherming onder leiding van Jan Kalf, nl. de bescherming van monumenten, musea, archieven en bibliotheken tegen oorlogsgevaar. Tienduizenden kunstschatten, historische objecten, boeken en archiefstukken werden geëvacueerd naar tijdelijke veilige onderkomens als scholen, kerken, binnenschepen en kastelen. Later gingen ze naar door het Rijk gebouwde bomvrije bergplaatsen.
Florian Illies, “Betoverende Stilte, Caspar David Friedrichs reizen door de tijd”, alweer een prachtuitgave van Alfabet Uitgevers.
In ‘Betoverende stilte’ brengt Florian Illies, de schilder Caspar David Friedrich (1774-1840) tot leven. Aan de hand van het verhaal van Friedrich en zijn unieke schilderijen neemt hij u mee op een reis door de tijd en beschrijft hij tweehonderdvijftig jaar Duitse geschiedenis.
Alasdair MacIntyre, “Na de deugd. Een studie naar de theorie van de ethiek”, een indrukwekkende uitgave van ten have.
Ontdek de kritiek op de moderne moraal, de zoektocht naar een samenhangend, ethisch kader en het pleidooi voor deugdethiek. In “Na de deugd” verkent Alasdair MacIntyre nl. de morele chaos waarin onze wereld zich volgens hem bevindt, waar mensen niet meer weten wat goed en slecht is. Hij wijt dit aan onze vervreemding van het ethisch begrip zoals Aristoteles dat ooit beschreef. MacIntyre’s baanbrekend boek markeert het begin van een heropleving van de deugdethiek en nodigt je uit om je eigen morele overtuigingen te heroverwegen voor een deugdzaam leven in onze complexe samenleving.
Annabelle Hirsch, “De geschiedenis van de vrouw in 100 voorwerpen”, een opvallende uitgave van Podium.
Wat zijn de objecten die het zijn van een vrouw definiëren? Welke voorwerpen beschrijven het leven als vrouw door de eeuwen heen? En wat zeggen ze over haar? Er zijn talloze manieren om een verhaal over vrouwen te vertellen, Annabelle Hirsch doet dat aan de hand van objecten. De intieme observaties van Hirsch over het leven van vrouwen aan de hand van 100 sprekende objecten, zorgen voor een leerzaam, maar ook grappig boek, dat een verrassend, nieuw licht werpt op de rol van vrouwen in de geschiedenis. Zeker lezen!
Wendy Holden, “De prinses”, uitgegeven door Ambo|Anthos.
Prinses Diana, eigenl. Diana Frances Spencer (1961-1997), was de beroemdste vrouw ter wereld en werd over de hele wereld gevierd vanwege haar presence en glamour. Maar voor ze uit de koninklijke koets bij St. Paul’s stapte, bracht ze negentien jaar door als de verlegen, onhandige Lady Diana Spencer. Bestsellerauteur Wendy Holden onderzocht het verbazingwekkend achtergrondverhaal en de jonge volwassenheid van deze ultieme koninklijke beroemdheid. “De prinses” is de laatste van haar drie romans over het Brits koningshuis. Eerder verschenen “De gouvernante” en “De hertogin”.