Marc David Baer, “De Ottomanen Khans, keizers en kaliefen”, een prachtuitgave van Nieuw Amsterdam. 

DE OTTOMAANSE SULTANS EN KALIEFEN IN BEELD / Turkse bibliotheken /Ottomaanse  manuscripten | Librariana

DE OTTOMAANSE SULTANS EN KALIEFEN IN BEELD / Turkse bibliotheken /Ottomaanse  manuscripten | Librariana

Het Ottomaanse Rijk (1281-1923) is lang afgeschilderd als de islamitisch-Aziatische tegenpool van het christelijk, Europees Westen. Maar de werkelijkheid was heel anders. Dit multi-etnisch, meertalig en multireligieus rijk strekte zich uit tot diep in het hart van Europa. Sterker nog, de Ottomaanse heersers zagen zichzelf als de nieuwe Romeinen. In “De Ottomanen” vertelt de vooraanstaande historicus Marc David Baer, hoe een klein vorstendom ten tijde van o.a. Osman Gazi (1299-1325), kon uitgroeien tot een wereldrijk, geleid door machtige sultans en kaliefen. Lees verder

Diane De Keyzer, “Quel Bordel, de geschiedenis van de prostitutie in de Belgische steden”, een uitgave van Borgerhoff & Lamberigts.

In de middeleeuwen heetten ze ledighe vrouwen, lichtwiven of lichtekooien. Ze werden verbannen of behangen met schandstenen. Ze hadden een verbond met de duivel en waren slachtoffers van heksenjachten. Vandaag noemen we hen sekswerksters en luxe escorts. Ze vertellen tijdens druk bekeken programma’s op tv wat en waarom ze het doen. Diane De Keyzer neemt u in 11 indrukwekkende hoofdstukken mee langs straten van plezier en huizen van vertier in Belgische steden door de eeuwen heen.

Lees verder

Meta van den Boomen, “Wijn in de Lage Landen. De mooiste wijndomeinen in Nederland en België”, een bijzonder mooi geïllustreerde uitgave van Terra.

Van het noorden van Friesland tot op de Haspengouwse hellingen en in het Vlaamse Heuvelland zijn bevlogen wijnmakers dag in dag uit bezig op een heel professionele manier wijn te maken. Dit boek geeft die wijnmakers een gezicht en gaat dieper in op de smaak van onze eigen wijn, van wijngaard en druivenras tot duurzame wijnbouw en het vinificatieproces in de kelder.

Lees verder

Robert Nouwen, “Ambiorix tegen Caesar, De feiten en de mythe”, een uitgave van Sterck & De Vreese.

Romeinen in ons land | Theodoor Schipper

Romeinen in ons land | Theodoor Schipper

Hoewel België uiteraard bijlange nog niet bestond, is Ambiorix tegenwoordig een van de beroemdste figuren uit de (Keltische) geschiedenis van België. Robert Nouwen, doctor in de Oude Geschiedenis, is al lang gefascineerd door Ambiorix. In zijn fascinerend boek trekt hij een haarscherpe grens tussen de feiten en de mythe.

Lees verder

Stefan Zweig, “Tolstoj” en “Dostojevski”, 2 uitgaven van Uitgeverij IJzer.

The World of Yesterday by Stefan Zweig - Understanding Vienna

Stefan Zweigs biografieën accentueerden de menselijke zwakheden van grote historische figuren. In zijn biografisch meesterwerk over Tolstoj, richtte Stefan Zweig (1881-1942) zich tot de Russische reus met de doordringende ogen, de reus die als geen ander het leven wist te beschrijven. Zweigs inzichten over Dostojevski waren gebaseerd op intensieve studie van Dostojevski’s biografie en geschriften, een preoccupatie die voor Stefan Zweig al voor de Eerste Wereldoorlog begon, in een tijd waarin Dostojevski’s romans in heel West-Europa op grote schaal werden gepubliceerd en besproken. Lees verder

Chaim den Heijer, “Gustav Mahler De Joodse vreemdeling”, een uitgave van Amphora Books. Een grote meerwaarde!

“Ik ben in drie opzichten een vreemdeling: als Bohemer in Oostenrijk, als Oostenrijker in Duitsland en als Jood in de wereld”. De geniale componist en dirigent, Gustav Mahler (1860-1911) was Joods en zijn Joodse achtergrond bepaalde zijn leven in het door antisemitisme gekenmerkt tijdperk van het fin de siècle. In 1896 bekeerde hij zich weliswaar tot het katholicisme, maar bleef het virulent antisemitisme uit die tijd ervaren als een loden last. Door het antisemitisme werd zijn carrière belemmerd en werd zijn werk als minderwaardig beschouwd. Zoals Mahler vaak memoreerde, voelde hij zich overal een vreemdeling, nergens gewenst… Lees verder

“De Pelgrim  Kunst en zingeving in een onttoverde wereld (1924-1931)”, alweer een heel bijzondere uitgave van Hannibal Books.

Hannibal Books | De Pelgrim – Kunst en zingeving in een onttoverde…

Om de pracht van kerkelijke kunst te moderniseren, stichtten Felix Timmermans, Ernest Van der Hallen, de bezieler van het Algemeen Katholiek Vlaams Studentenverbond, en de architect en kunstschilder, Flor Van Reeth, in 1924, in het begijnhof in Lier, “De Pelgrim”. Deze beweging, die ijverde voor een wederopleving van de Vlaamse cultuur op basis van christelijke en humanitaire waarden, organiseerde in 1927, een eerste grote tentoonstelling in de Antwerpse Stadsfeestzaal. Inspirator was de Vlaamse schrijver en Jezuïet,  Léonce Reypens (1884-1972), de medestichter van het Antwerps Ruusbroec genootschap. Lees verder

Piet Leupen, “Middeleeuws Koningschap. Op zoek naar de wortels van de West-Europese monarchie”, een prachtuitgave van Walburgpers.

Monarchies in Europe - Vivid Maps

Monarchies in Europe - Vivid Maps

Het christelijke koningschap heeft vanaf 754, zijn stempel gedrukt op de machtsverhoudingen in West-Europa en heeft het koningschap gelegitimeerd en gesanctioneerd. Piet Leupen gaat in zijn uiterst interessant boek op zoek naar de wortels van de West-Europese monarchie en schenkt daarbij speciale aandacht aan de Oranjemonarchie, die, hoewel van veel jongere datum (1815), eveneens uitging en nog steeds uitgaat van een christelijk gefundeerd koningschap.

Lees verder

“Cobra • Een picturale en poëtische revolutie”, een magistrale uitgave van Hannibal Books!

Fernand en Karine Huts geven startschot opening Cobra-depot – Flows

Fernand en Karine Huts geven startschot opening Cobra-depot – Flows

In de jaren 1934-1948 ontwikkelde zich een spontane, abstracte kunstvorm die uniek was voor Denemarken en later een belangrijke wegbereider zou zijn voor de Cobra-beweging (1948-1951). De kunstenaars die Cobra begonnen kwamen uit Nederland, België en Denemarken. De Nederlandse en Belgische kunstenaars waren relatief jong, in tegenstelling tot de Deense kunstenaars die gemiddeld tien à vijftien jaar ouder waren. Zij hadden voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog al een artistieke ontwikkeling doorgemaakt en veel kunst tentoongesteld. Daarmee hadden ze een grote invloed op de jongere generatie Cobra-kunstenaars. Het magistraal boek, “Cobra – Een picturale en poëtische revolutie”, verschijnt naar aanleiding van de officiële opening van het Cobra-depot in Antwerpen.

Lees verder