Delft was in de 17de eeuw een broedplaats van talent, een stad waar belangrijke innovaties plaatsvonden. Hier groeide Johannes Vermeer uit tot een schilder van wereldformaat. Helaas is er niet veel bekend over Vermeer, we weten niet eens van wie hij het vak leerde. Deze rijk geïllustreerde publicatie laat zien wat we wél weten en wat er te ontdekken valt in het Delft van Vermeer. Via sleutelfiguren in Vermeers leven krijgen we inzicht in het artistiek, intellectueel en sociaal klimaat in het 17de-eeuwse Delft.
Categorie archieven: Boeken
Jos Vandervelden & Alexander Dumarey, “De verloren en de verborgen geschiedenis van Vlaanderen”, 2 bijzondere uitgaven van Davidsfonds.
Net als in “De verborgen geschiedenis van Vlaanderen”, koos Jos Vandervelden voor dit boek 50 plekken waar het anekdotisch verhaal een flard uit de grote geschiedenis blijkt te zijn. Hij leidt ons naar dorpen als Kaulille, Grammene en Heule waarvan te weinig bekend is dat ze de geschiedenis hebben gekleurd of hij speurt naar het verloren verleden van steden als Antwerpen, Leuven en Gent, ver van de gebruikelijke standbeelden en monumenten.
Jo Berten, “Brugge, stad van water” en Lut De Paepe, “Gent, stad van opstand”, twee niet te missen uitgaven van Borgerfoff & Lamberigts.
Jo Berten en Lut De Paepe zijn beiden een vat vol kennis én anekdotiek. Met hun immense kennis, gidsen ze al vele jaren toeristen, belangstellenden en jongeren doorheen hun stad. Wat zij weten en wat zij te vertellen hebben over hun stad, delen ze nu beiden in hun boek met het publiek.
“Wij kussen de aarde, Deense moderne kunst 1934-1948”, een tentoonstelling en een uitgave van Waanders Zwolle.
Vrijdag, 27 januari, opende in het Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen, een opvallende drieluik-tentoonstelling, als opening van het jubileumjaar ’75 Jaar Cobra’. “Wij kussen de aarde” laat de artistieke ontwikkeling van Deense moderne kunstenaars in de periode voorafgaand aan Cobra zien. Voor het eerst buiten Denemarken, wordt een groot overzicht van topstukken van zo’n 100 werken van ruim 25 kunstenaars getoond. Waanders Uitgevers publiceerde het boek bij de expositie.
Leonard Blussé, “De Chinezenmoord. De kolonisatie van Batavia en het bloedbad van 1740”, een beklemmende uitgave van Balans.
Batavia was van 1619 tot 1799, het hoofdkwartier van de VOC in Azië. In oktober 1740, voltrok zich in Batavia, het huidige Jakarta, de hoofdstad van de Republiek Indonesië, een drama, bekend als de Chinezenmoord of Bataviase Furie. Meer dan 8-tot 10.000 Chinezen, mannen, vrouwen en kinderen, gevangenen en zieken, werden vermoord…
Liesbeth Helmus, “De Bentvueghels. Een berucht kunstgenootschap in Rome 1620-1720”, een bijzondere tentoonstelling en een bijzondere uitgave van Spectrum.
In de 17de eeuw had het Rome van Caravaggio en zijn tijdgenoten een enorme aantrekkingskracht op Nederlandse kunstenaars. Maar, eenmaal in de Italiaanse stad aangekomen, kregen die kunstenaars vaak te maken met tegenslagen, armoede, buitenlandse concurrentie, geweld en zelfs moordpartijen. Om weerstand te bieden aan deze beproevingen, zochten ze steun bij elkaar. Zo ontstond het kunstgenootschap… de Bentvueghel. De tentoonstelling in het Centraal Museum in Utrecht en het bijbehorend boek, nemen u mee naar deze onstuimige periode in Rome.
Ariel Magnus, “De schaker van Buenos Aires”, uitgegeven door Meulenhoff.
Ariel Magnus schetste aan de hand van zijn grootvaders verhaal, het lot van veel Duitse emigranten die vlak voor of tijdens de Tweede Wereldoorlog, de oversteek naar Zuid-Amerika waagden. Hij vermengde daarbij historische feiten met fictieve elementen tot een bijzonder aangrijpende roman, tot een een aangrijpend en intrigerend verhaal over ballingschap, liefde en de kracht van literatuur.
Patrick Van Odijk, “Het meisje van de valse Vermeer”, uitgegeven door Sterck & De Vreese.
“Het meisje van de valse Vermeer” is een spannende, historische roman over kunstzwendel in het naoorlogse Amsterdam.
Antonio Padilla, “Fabelachtige getallen en waar ze te vinden. Een kosmische reis van nul tot in het oneindige”, een fascinerende uitgave van Ambo/Anthos.
“Fabelachtige getallen en waar ze te vinden” is een betoverend relaas over de meest bizarre getallen die de fundamentele aard van de werkelijkheid beschrijven. Want, Antonio Padilla kan de ingewikkeldste natuurkundige en wiskundige waarheden, helder en duidelijk uitleggen.
Nils Büttner, “Vermeer De schilder die de tijd stilzet” en Aart Aarsbergen, “Het raadsel Vermeer, kroniek van een schildersleven”, 2 prachtuitgaven van Meulenhoff en Sterck & De Vreese. Niet te missen!
Johannes Vermeer (1632-1675) heeft als weinig andere kunstenaars onze visie op het 17de-eeuwse Nederland gevormd met zijn onvergetelijke portretten en prachtige interieurschilderijen. Wie kent Het melkmeisje en het Meisje met de parel niet? Nils Büttner en Aart Aarsbergen geven elk een heldere analyse van Vermeers schilderkunst en schetsen een rijk beeld van het 17de-eeuwse Delft waarin de schilder leefde.