In 2020 werd een uitzonderlijke schat van bijna duizend foto’s van de hand van Paul McCartney – gemaakt met zijn 35mm-camera – herontdekt in zijn archief. De foto’s geven een intieme kijk in de laatste maanden van 1963 en het begin van 1964, waarin Beatlemania losbarstte in het VK en de bandleden, na hun eerste bezoek aan de VS, uitgroeiden tot de beroemdste personen op deze aardbol. De beelden vormen McCartneys persoonlijke verslag van deze explosieve periode die zij, The Beatles, van binnen uit het oog van de storm beleefden.
Categorie archieven: Tentoonstellingen
“Naar zee! – Belgische kustaffiches, À La Plage! – Affiches de la Côte belge, To the Beach! – Belgian Seaside Posters”, een tentoonstelling van 200! affiches in De Panne en een prachtuitgave van Hannibal over de gouden eeuw van het Belgisch kusttoerisme.
Tweehonderd originele affiches met een hoge artistieke waarde uit de uitzonderijke collectie van Roland Florizoone, tonen van 1886 tot 1965, van De Panne tot Knokke, de gouden eeuw van het Belgisch kusttoerisme. In het boek geeft kunsthistoricus Karl Scheerlinck op een heldere maar uitermate deskundige wijze, duiding bij deze magnifieke, grafische ontwerpen. Niet te missen!
“Grenzeloos en vrij / Freedom without borders”, een tentoonstelling in het Cobra Museum in Amstelveen en een uitgave van Waanders.
Naar aanleiding van de 75ste verjaardag van de Cobra-beweging (1948 – 1951), tonen de tentoonstelling en het boek de nauwe verwantschap van Cobra met de vrije expressieve werkwijze van diverse kunstenaars door de jaren heen. Wel 150 schilderijen, sculpturen, werken op papier, foto’s, en keramiek benadrukken het blijvend universeel karakter van Cobra. Lees verder
Françoise Aubry, “Het Brussel van Horta”, een bijzonder mooi geïllustreerde uitgave van de prestigieuze uitgeverij, Ludion.
In 2023 viert Brussel, en bij uitbreiding heel België, het jaar van de art nouveau. Wie vertegenwoordigt deze revolutionaire stijl in België beter dan de beroemde architect Victor Horta? Deze handige gids van Françoise Aubry, art nouveau specialiste en ere-conservator van het Horta museum, loodst u in chronologische volgorde, langs zijn creaties in Brussel, van openbare gebouwen tot privéwoningen en monumenten, alle in magistrale art nouveau-stijl. Weet dat 4 gebouwen van Horta in 2000 ingeschreven werden als werelderfgoed, nl. de hotels Tassel, Solvay, van Eetvelde en het Hortahuis, nu het Hortamuseum. Lees verder
“De Pelgrim Kunst en zingeving in een onttoverde wereld (1924-1931)”, alweer een heel bijzondere uitgave van Hannibal Books.
Om de pracht van kerkelijke kunst te moderniseren, stichtten Felix Timmermans, Ernest Van der Hallen, de bezieler van het Algemeen Katholiek Vlaams Studentenverbond, en de architect en kunstschilder, Flor Van Reeth, in 1924, in het begijnhof in Lier, “De Pelgrim”. Deze beweging, die ijverde voor een wederopleving van de Vlaamse cultuur op basis van christelijke en humanitaire waarden, organiseerde in 1927, een eerste grote tentoonstelling in de Antwerpse Stadsfeestzaal. Inspirator was de Vlaamse schrijver en Jezuïet, Léonce Reypens (1884-1972), de medestichter van het Antwerps Ruusbroec genootschap. Lees verder
“Cobra • Een picturale en poëtische revolutie”, een magistrale uitgave van Hannibal Books!
In de jaren 1934-1948 ontwikkelde zich een spontane, abstracte kunstvorm die uniek was voor Denemarken en later een belangrijke wegbereider zou zijn voor de Cobra-beweging (1948-1951). De kunstenaars die Cobra begonnen kwamen uit Nederland, België en Denemarken. De Nederlandse en Belgische kunstenaars waren relatief jong, in tegenstelling tot de Deense kunstenaars die gemiddeld tien à vijftien jaar ouder waren. Zij hadden voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog al een artistieke ontwikkeling doorgemaakt en veel kunst tentoongesteld. Daarmee hadden ze een grote invloed op de jongere generatie Cobra-kunstenaars. Het magistraal boek, “Cobra – Een picturale en poëtische revolutie”, verschijnt naar aanleiding van de officiële opening van het Cobra-depot in Antwerpen.
“Van Gogh, Cézanne, Le Fauconnier & De Bergense School”, een tentoonstelling in Alkmaar en een uitgave van Waanders.
In het voorjaar van 2023 krijgen de beroemdste kunstenaars van de late negentiende eeuw een hoofdrol in Stedelijk Museum Alkmaar, Vincent van Gogh (1853-1890), Paul Cézanne (1839-1906) en Henri Le Fauconnier (1881-1945). Welke invloed hebben zij gehad op de ontstaansgeschiedenis van de Bergense School? U ziet het op de tentoonstelling en u leest er over in het bijbehorend boek.
“Henry Moore – Vorm en materiaal”, een indrukwekkende tentoonstelling in Scheveningen en alweer een prachtuitgave van Waanders.
De Engelse kunstenaar Henry Moore (1898-1986) was zonder twijfel een van de belangrijkste en bekendste beeldhouwers van de twintigste eeuw. Museum Beelden aan Zee organiseert een groots overzicht van zijn werk, waar dit boek bij verschijnt. Centraal staan Moore’s inspiratiebronnen en de wijze waarop hij zich liet leiden door de aard van de materialen die hij gebruikte. In het boek worden niet alleen topstukken uit zijn oeuvre getoond, maar ook door Moore in de natuur verzamelde voorwerpen en studies in klei en gips. Die vormden de aanzet tot zijn beroemde monumentale beelden in hout, steen of brons. Deze publicatie biedt daarmee een interessante blik op zijn werkwijze en ontwikkeling.
Victoria Noel-Johnson, “Joan Miró De essentie van voorbije en aanwezige dingen”, een prachtuitgave van Snoeck.
Achter de ogenschijnlijk kinderlijke en onschuldige aard van Joan Miró’s werk schuilde een diepe band met de Catalaanse traditie en de kunst uit het verleden. Van zijn artistieke vorming met zijn eerste werken in Catalonië in 1910 tot de invloed van het primitivisme, de romaanse en oosterse kunst, maakt u met deze uitgave een reis door een ruime selectie van Miró’s schilderijen, werken op papier en beeldhouwwerken.
“Het Delft van Vermeer”, een tentoonstelling in Delft en alweer een magnifieke uitgave van Waanders.
Delft was in de 17de eeuw een broedplaats van talent, een stad waar belangrijke innovaties plaatsvonden. Hier groeide Johannes Vermeer uit tot een schilder van wereldformaat. Helaas is er niet veel bekend over Vermeer, we weten niet eens van wie hij het vak leerde. Deze rijk geïllustreerde publicatie laat zien wat we wél weten en wat er te ontdekken valt in het Delft van Vermeer. Via sleutelfiguren in Vermeers leven krijgen we inzicht in het artistiek, intellectueel en sociaal klimaat in het 17de-eeuwse Delft.