Waarschijnlijk geïnspireerd door de tragische dood van alle drie zijn kinderen binnen slechts twee jaar, is Dvořáks aandoenlijk “Stabat Mater” hartverscheurend, maar baant het tegelijk geleidelijk een ascetische en ingetogen weg van duisternis naar licht, van wanhoop naar vrede en hoop.
Ontdek Witold Lutosławski – Karol Szymanowski en Grażyna Bacewicz door het Royal Scottish National Orchestra o.l.v. Thomas Søndergård op het label Linn. Groots en diepgaand.
Thomas Søndergård dirigeert het Royal Scottish National Orchestra in een programma met werk van drie toonaangevende, Poolse componisten uit de 20e eeuw, Grazyna Bacewicz (1909-1969), Witold Lutosławski (1913-1994) en Karol Szymanowski (1882-1937). De Poolse muziek bloeide in de eerste helft van de 20ste eeuw, maar het land maakte onvoorstelbare politieke onrust door en kreeg te maken met de bezetting door de nazi’s en de communisten. Desondanks hebben deze drie componisten elk in hun eigen taal, de muzikale identiteit van Polen opnieuw vormgegeven.
Elizabeth den Hartog, “Anno Domini, Nederlandse bouwinscripties van de 10de eeuw tot circa 1600”, een schitterende, verrijkende uitgave van uitg. Verloren.
Wat betekenen jaartallen op gebouwen? Hoe profileerden opdrachtgevers en bouwlieden zich in de openbare ruimte? Wat betekenen de inscripties en opschriften en tot wie richten ze zich? Voor haar nieuw boek Anno Domini dook Elizabeth den Hartog (universitair docent oudere kunst en architectuur) in de wereld van bouwinscripties op middeleeuwse en vroegmoderne Nederlandse gebouwen en onthulde de fascinerende verhalen achter deze teksten, jaartallen en emblemen. Zeker lezen! Lees verder
Kristien Hens, “Denken met microben”, een verrijkende uitgave van Letterwerk.
In “Denken met microben” neemt Kristien Hens u mee op een filosofische en wetenschappelijke reis waarin ze de verborgen wereld van micro-organismen blootlegt. Zo wil ze cruciale vragen stellen over wie wij zijn en hoe we ons verhouden tot de wereld om ons heen. Heel bijzonder.
Vox Feminae door Les Kapsber’girls, op het label Alpha. Heerlijk!
Na hun verkenning van het Italiaans repertoire in ‘Che fai tu?’ (MU-037) en het Franse repertoire in ‘Vous avez dit brunettes?’ (Alpha 761), wijdt Les Kapsber’girls, haar derde album aan vrouwelijke barokcomponisten: verborgen talenten, ongeopenbaarde lotsbestemmingen. Slechts weinigen van deze componisten hebben de kans gekregen om hun kunst te laten zien, die niettemin heel echt is. Recent onderzoek heeft het mogelijk gemaakt om de fascinerende werken van componisten als Barbara Strozzi, Isabella Leonarda, Lucia Quinciani, Francesca Caccini, Antonia Bembo en Francesca Campana nieuw leven in te blazen.
Hoewel ze voor het merendeel door de geschiedenis zijn vergeten, hebben ze ons toch werken nagelaten die we meesterwerken hadden kunnen noemen, getuigenissen van hun levensreis die de encyclopedieën zijn vergeten op te tekenen. Het zijn de Italiaanse vrouwen die tijdens de Seicento met hun ziel en hun talent componeerden, met muziek als enige bron van expressie in een wereld waarin hun genialiteit vaak niet werd erkend.
Francesca Caccini (1587-1641), de Romeinse, die als musicus aan het hof van de Medici een groot en zeldzaam succes boekte. Francesca Campana (ca. 1615-1665) is na haar huwelijk spoorloos verdwenen en publiceerde haar enige boek met villanelles in Rome toen ze pas 14 jaar oud was! Barbara Strozzi (1619-1677), een unieke figuur van onafhankelijkheid, een complete en begaafde kunstenaar, in een Venetië dat werd geregeerd door mannen en de kerk. Isabella Leonarda (1620-1704) bracht 69 jaar door in een Ursulinenklooster in Novara en schreef daar maar liefst 200 religieuze werken! Tot slot was er Antonia Bembo (1643-1715) die haar werk opdroeg aan de Zonnekoning, wiens protegé zij was. De Kapsber’girls schetsen met dit programma, doorspekt met biografische verhalen, een muzikaal portret van deze vijf Italiaanse componisten, die onder meer een bijdrage hebben geleverd aan de muziekgeschiedenis
Les Kapsber’girls zijn een vocaal en instrumentaal ensemble dat in 2015 werd opgericht door luitiste Albane Imbs. De naam van de barokcomponist Giovanni Girolamo Kapsberger is tot op zekere hoogte een leidraad, maar wordt niet dogmatisch gevolgd in de programma’s. Het ensemble heeft zich al met succes op Italiaans en Frans repertoire gestort en wijdt zijn derde album aan geselecteerde vrouwelijke barokcomponisten. Verborgen talenten, onontdekte lotgevallen – slechts een paar van deze vrouwelijke componisten hebben de kans gehad om hun kunst te onthullen, die nochtans zeer reëel is. Recent onderzoek heeft het mogelijk gemaakt om de fascinerende werken nieuw leven in te blazen. Les Kapsber’girls maken deze schatten hoorbaar. Op zoek naar nieuwe sleutels voor het lezen en interpreteren van de historische bronnen, laten de vier Kapsber’-meisjes hun licht schijnen op deze weinig bekende of zelfs vergeten muziek. Energie en vitaliteit uit ‘populaire’ muziekvormen, kleuren die neigen naar de tonen van hedendaagse muziek en een rusteloos verlangen om het nieuwe in het oude te vinden, staan op het programma. Les Kapsber’girls zijn Albane Imbs, aartsluit, theorbe, barokgitaar, tiorbino & directie, Alice Duport-Percier, sopraan, Axelle Verner, mezzosopraan en Barbara Hünninger, basse de viol. De lieflijke en rustiek landelijke teksten kan u volgen in het bijbehorend boekje. Heerlijk. Warm aanbevolen.
Vox Feminae Les Kapsber’girls cd Alpha 1098
Sergei Prokofiev “The String Quartets” door Quatuor Danel op het label Accentus. Top!
Quatuor Danel, internationaal gevierd om hun interpretaties van Shostakovich en Weinberg, presenteert Sergei Prokofievs zelden gehoorde strijkkwartetten in een verbluffende nieuwe opname. Prokofiev componeerde maar twee kwartetten, maar deze werken onthullen zijn genialiteit in het creëren van meesterwerken binnen een genre dat hij zelden verkende.
Ontdek Alexander Knaifel “Chapter Eight”, door Patrick Demenga (cello), het State Choir Latvija, Riga Cathedral Boys Choir en het Youth Choir Kamēr o.l.v. Andres Mustonen, op het label ECM New Series. Een stralende, spirituele sfeer.
“Chapter Eight, Canticum Canticorum” is een van de meest opmerkelijke composities van Alexander Knaifel (1943-2024). Gecomponeerd in 1992 – 1993 en gebaseerd op het achtste hoofdstuk van het Oudtestamentisch Hooglied, het Hooglied van Salomo, is het opgevat als een sacraal “gemeenschapsgebed”. De première van Chapter Eight vond plaats in Washington’s National Cathedral in 1995, met Mstislav Rostropovich als cellist.
Sfeervolle en aanstekelijke “Wynton Marsalis Blues Symphony” door het Detroit Symphony Orchestra o.l.v. Jader Bignamini op het label Pentatone.
Het Detroit Symphony Orchestra en zijn muziekdirecteur Jader Bignamini presenteren Wynton Marsalis’ Blues Symphony. Het werk is een triomfantelijke ode aan de kracht van de blues en de reikwijdte van het Amerikaanse muzikale erfgoed. Met een mix van invloeden van ragtime tot habanera neemt het werk de luisteraars mee op een sonische reis door het revolutionaire tijdperk van Amerika, de vroege beginjaren van jazz in New Orleans en een groot stadsgeluidslandschap dat dient als een knipoog naar de Grote Migratie. Detroit is een van de meest levendige smeltkroegen van muzikale culturen in de VS en het Detroit Symphony Orchestra lijkt de ideale pleitbezorger voor deze originele bijdrage aan het symfonische repertoire.
Joseph Roth, “Aardbeien”, uitgegeven door Van Oorschot. Een innemende, hartelijke roman. Zeker lezen!
In 1933 viel de Gestapo uitgeverij Kiepenheuer in Berlijn binnen en nam de administratie en boeken in beslag, waaronder die van de Joodse schrijver, Joseph Roth. Het archief kon deels worden gered en werd in de jaren ‘70 herontdekt. Er kwam een mapje uit tevoorschijn met het onvoltooid manuscript van de roman “Erdbeeren”. Lees verder
Heel bijzondere “The Spirit of Bulgarian Traditions” door Stoimenka Nedyalkova vocal op het label Aliavox. Traditionele liederen en aanstekelijke volksmuziek uit diverse Bulgaarse regio’s.
Alia Vox onthult op deze cd de geheimen van Bulgaarse minderheden dankzij een van de genieën van de hedendaagse etnomuziek, Nedyalko Nedyalkov. “The Spirit of Bulgarian Traditions” is een project dat in samengevatte vorm de prachtige en buitengewoon intrigerende melodieën presenteert van etnische groepen die zich in Bulgaarse landen hebben gevestigd en daar wonen.