Zes zangers en zes instrumentalisten nemen u mee naar de Oostenrijkse bergen ergens tussen Salzburg en Wenen, voor een uur heerlijke muziek, maar ook voor een uur van rust. Het orgel van de kerk is stuk, maar…er was een gitaar.
“Orpheus’ Lute. Improvisation and Wonder in Humanist Italy” door Bor Zuljan (luit) en Mónica Pustilnik (viola da mano) op het label Ricercar. Top!
De luit werd hét instrument bij uitstek aan de Europese hoven rond 1500, de tijd van hun grootste cultureel en spiritueel belang. De luit werd door de humanisten beschouwd als de lier van Orpheus, omdat het het metafysisch ideaal van de kracht van muziek belichaamde en ook nauw verbonden was met improvisatie.
“Robert de Visée, Suites à la Mémoire d’un Poète” op het label Château de Versailles Spectacles.
Deze cd laat u kennismaken met de onmiskenbaar verfijnde muziekstijl van de zogenaamde “Grand Siècle” onder Louis XIV, waarin luit en theorbe samen met klavecimbel en viola da gamba, de toon zetten. De tijdloze elegantie van deze instrumentale en vocale composities is een uitstekende illustratie van de pracht van het muzikaal landschap in het Frankrijk van de 17de eeuw.
“Destinées” door Sophie de Bardonnèche, Lucile Boulanger en Justin Taylor op het label Alpha.
De naam Elisabeth Jacquet de La Guerre (1665-1729) is nog bekend, maar wie kent bv. Mlle Duval (geboren rond 1718), de tweede vrouw van wie een werk werd gepresenteerd in de Opera van Parijs en die in haar tijd de bijnaam ‘la Legende’ kreeg? Ontdek op deze cd de vrouwelijke componisten Elisabeth-Claude Jacquet de la Guerre (1665-1729), Mademoiselle Laurant, Mademoiselle Duval (1718-1775), Marie-Christine Fumeron (1720-1756), Anne-Madeleine Guesdon de Presles (1687- 17?), Elisabeth-Louise Papavoine (ca. 1720-1793) , Madame Talon (priode 1695), Anne ou Marguerite Bocquet (?-na 1660), Francoise-Charlotte de Menetou (1679-1745) en Madame la Chaussee (periode 1712).
“Orlando, A Melancholic Portrait”, door La Tempête o.l.v. Simon-Pierre Bestion op het label Alpha.
Orlando di Lasso (geboren in 1532 in Mons) was een van de belangrijkste en meest productieve componisten in het zestiende-eeuws Europa. Hij was al sinds zijn jeugd beroemd als zanger en ontsnapte twee keer aan ontvoeringspogingen die werden bevolen door prinsen die zijn stem voor hun hoven begeerden.
“Strauss Don Quixote – Ibert Le Chevalier Errant” door Amihai Grosz (altviool), Jian Wang (cello) en het Orchestre National de Lyon o.l.v. Nikolaj Szeps-Znaider op het label Channel Classics. Subliem!
Op deze cd nemen de altviolist Amihai Grosz en de cellist Jian Wang, de muzikale rollen van Sancho Panza en Don Quichot op zich in Strauss’ virtuoos symfonisch gedicht “Don Quichot”. De symfonische suite uit Jaques Iberts “Le chevalier errant” beeldt ook momenten uit van Cervantes’ Don Quichot, met scènes uit de avonturen van de knotsgekke ridder.
“La Comédie Humaine – Chansons balzaciennes” door ‘Les Lunaisiens’, op het label Alpha. Origineel en verrijkend.
Arnaud Marzorati en zijn zangers, ‘Les Lunaisiens’, zijn ongeëvenaarde specialisten in de populaire Franse liederen van de afgelopen eeuwen. Hier pakken ze twee grote monumenten van het 19de-eeuwse Frankrijk aan: de schrijver Honoré de Balzac en de liedjesschrijver Pierre-Jean de Beranger, een dichter en componist die in zijn tijd beroemd was om zijn genialiteit in het afbeelden van de maatschappij in al haar sociale diversiteit, van de allerarmsten tot de allerrijksten.
Fijne “Brahms, Cello Sonatas”, door Alisa Weilerstein, cello en Inon Barnatan, piano, op het label Pentatone.
De eerste Cellosonate werd gecomponeerd tussen 1862 en 1865, toen Brahms een dertiger was. Hij leek erop gebrand de lyriek te laten horen van een instrument dat vaak wordt vergeleken met de menselijke stem. De tweede cellosonate, die 24 jaar later werd gecomponeerd, maakte meer gebruik van het bereik van de cello, vooral in het hogere register. Op deze cd ook een arrangement voor cello van zijn eerste Vioolsonate.
Johann Kuhnau, ‘Uns ist ein Kind geboren’ – Weihnachtskantaten op het label Christophorus. Hemels!
Johann Kuhnau (1670-1722), Bachs voorganger als Thomaskantor in Leipzig, is pas de laatste jaren herontdekt. Hij werd door zijn tijdgenoten zeer gerespecteerd, niet alleen als musicus, maar ook als advocaat en auteur van satirische romans. Naast Kuhnau staat werk van Johannes Eccard en Michael Preatorius op het programma.
Hasse, “Serpentes Ignei In Deserto” door Les Accents o.l.v. Thibault Noally op het label Erato.
Zes virtuoze, vocale solisten gingen samen met de instrumentalisten van Les Accents de dramatische en expressieve uitdagingen aan van Serpentes ignei in deserto (Vurige slangen in de woestijn), een bijbels oratorium uit 1735 van Johann Adolf Hasse op een libretto van Bonaventura Bonomo, gecomponeerd voor het Ospedale degli Incurabili in Venetië.