“Tales of song and sadness” door Cappella Amsterdam, Orchestra of the 18th Century, Daniel Reuss en Frans Brüggen, op het label Pentatone. Uniek!

“Tales of song of sorrow” is een dubbel eerbetoon van het Orchestra of the 18th Century en Cappella Amsterdam, ter herdenking van het overlijden van Frans Brüggen en Louis Andriessen, twee grootheden van de Nederlandse muziekcultuur. De cd documenteert ook de unieke verstrengeling van vroege en hedendaagse muziekpioniers in het naoorlogse Nederland, wiens invloed zich ver over de landsgrenzen uitstrekte. Het middelpunt van dit programma is Andriessens May, in opdracht geschreven ter herdenking van de dood van Brüggen, wat uiteindelijk ook de zwanenzang van de componist was.

Lees verder

Dick Harrison, “Gevallen grootmachten. Van het Akkadische Rijk tot Amerika”, alweer een verrijkende uitgave van Omniboek.

“Gevallen grootmachten” is een reflectie op bestuursvoering, macht en militaire kracht door de eeuwen heen, iets wat de mensheid al eeuwen bezighoudt. De fascinatie voor wereldrijken heeft een zwak met zich meegebracht voor grote verhalen. Bij het verklaren van de val van wereldrijken grijpen historici, schrijvers en kunstenaars regelmatig naar emotioneel geladen scenario’s, waarvan de causaliteit in gelijke delen is gehuld in mythen en wetenschap. Historicus Dick Harrison ontrafelt deze scenario’s en onderzoekt hoe – in het verleden en het heden – rijken zijn ontstaan, hoe ze in stand werden gehouden, en welke zwakheden hun ondergang veroorzaakten. De antwoorden op die vragen bieden waardevolle inzichten, ook voor onze moderne tijd.

Lees verder

“Ludwig van Beethoven, The Piano Concertos” door Alexander Lonquich en het Münchener Kammerorchester op het label ECM New Series. Subliem!

Na een debuut in de New Series van ECM met première-opnames van de werken van de Israëlische componist Gideon Lewensohn voor Odradek (2002), twee daaropvolgende solorecitals plus een duoprogramma met violiste Caroline Widmann (2012), gaat pianist Alexander Lonquich, nu samen met het Münchener Kammerorchester, een grotere uitdaging aan door alle pianoconcerti van Beethoven uit te voeren, geprogrammeerd in chronologische volgorde. Verfijnd, verfrissend en heerlijk transparant. Bravo!

Lees verder

“Shostakovich & Prokofiev Violin Concertos No. 1” door Ning Feng (viool) en het Bochum Symphony Orchestra o.l.v. Tung-Chieh Chuang, op het label Channel Classics. Meesterlijk!

Op de Stradivarius uit 1710, bekend als de “Vieuxtemps, Hauser”, speelt violist Ning Feng twee monumentale Russische vioolconcerti met het Bochum Symphony Orchestra onder leiding van Tung-Chieh Chuang. In de Eerste Vioolconcerten van Prokofiev en Shostakovich wordt de solist geconfronteerd met technische acrobatiek en veel contrasterende stemmingen, die Ning Feng allemaal vakkundig interpreteert.

Lees verder

“Harriet Krijgh Dvořák/Elgar – Cello Concertos” met het Tonkünstler-Orchester, o.l.v. Martin Sieghart op het label Capriccio. Grandioos!

Harriet Krijgh, winnaar van talloze competities, werd door de European Concert Hall Organisation uitgeroepen tot ‘Rising Star’ en was in 2017 en 2018 artistiek directeur van het Utrecht Chamber Music Festival. Met deze nieuwe cd maakt ze een langgekoesterde wens waar door twee van de mooiste celloconcerti te presenteren.

Lees verder

“The Christmas Album”, door Benjamin Appl (bariton), Regensburger Domspatzen en het Münchner Rundfunkorchester o.l.v. Florian Helgath, op het label Alpha. Heerlijk sfeervol.

De Duitse bariton viert Kerstmis via de blijvende traditie van Bachkoralen en bekende kerstliederen uit Duitsland, Oostenrijk, Amerika, Groot-Brittannië, Zweden en Frankrijk. Voor deze werkelijk universele kerstviering wordt hij begeleid door het beroemdste kinderkoor van Duitsland, waarvan hij in zijn jeugd lid was, en het Munich Radio Orchestra en instrumentalisten (waaronder zijn eigen moeder op gitaar).

Lees verder

“Verdi, Complete Ballet Music” door het Münchener Rundfunkorchester o.l.v. Ivan Repušić op het label BR Klassik.

Naar de conventies van de Parijse Opéra was Giuseppe Verdi ook verplicht balletmuziek te componeren voor de Franse premières of eerste uitvoeringen van zijn opera’s. Tussen 1847 en 1894 schreef hij in totaal zeven zogenaamde divertissements, waarvan sommige uitgebreid, voor Jérusalem, Les Vêpres siciliennes, Le Trouvère, Macbeth, Don Carlos, Aida en Otello.

Lees verder

“Fauré Violin Concerto – Penelope – Prelude – Berceuse – Elegie – Romance – Fantaisie – Dolly” door Pierre Fouchenneret (viool), Martin Johnson (cello) en Catriona Ryan (fluit) en het RTÉ National Symphony Orchestra o.l.v. Jean-Luc Tingaud op het label Naxos. Magnifiek!

Gabriel Fauré is het meest bekend om zijn Requiem en Pavane, maar deze zijn niet typerend voor een oeuvre dat zich grotendeels richtte op solopianostukken, liederen en kamermuziek, waarvan er veel door anderen werden georkestreerd. Zijn Vioolconcert werd nooit voltooid, maar het overgebleven eerste deel onthult Fauré’s karakteristieke speelsheid met ritme en harmonie. Het korte preludium tot Pénélope, Fauré’s enige opera, brengt de sombere en gepassioneerde stemmingen van zijn heldin over, hier te horen naast favorieten zoals de aangrijpende Élégie, Dolly en beroemd onder fluitisten, de Fantaisie.

Lees verder