Na Alec Frank-Gemmills geprezen opnames van negentiende-eeuwse werken voor hoorn en piano (BIS-2228), kamermuziek van Brahms (BIS-2478) en pre-Mozart hoornconcerten (BIS-2315), keken we uit naar de opname van Mozarts hoornconcerti. Net als op zijn cd met concertante werken, wordt hij hier begeleid door het Swedish Chamber Orchestra onder leiding van een expert in de 18de -eeuwse stijl, Nicholas McGegan.
“Beethoven, The Complete Violin Sonatas” door Shunske Sato (viool) en Shuann Chai (pianoforte) op het label Cobra. Niet te missen!
Deze nieuwe, grensverleggende opname van Beethovens complete sonates voor viool en piano is het resultaat van een intensieve studie. De werken van Beethoven hebben al lang een speciale plaats in het repertoire van het duo – de Kreutzer Sonate was zelfs het allereerste stuk dat ze samen speelden. Naast het spelen van Beethoven besteedden ze veel tijd aan het onderzoeken van historische bronnen en oude opnames.
“No Strings Attached. Concertos, Overture and Sonatas for Oboe Band” door La Petite Écurie op het label Arcana.
De inspiratie voor het nieuwste album van La Petite Ecurie, No Strings Attached, komt voort uit het voorwoord van Johann Christian Schieferdeckers dertien Musikalische Concerte, waarin hij uitdrukte dat: “Ze waren met zoveel zorg gecomponeerd dat ze, bij gebrek aan de nodige mensen, ook met slechts 4 stemmen konden worden uitgevoerd, namelijk 3 Hautbois en 1 Fagot”. Met deze zin vatte Schieferdecker het fundamenteel idee samen dat strijkers soms overbodig waren!
“Haydn 2032, Vol. 16 The Surprise” door Il Giardino Armonico en het Kammerorchester Basel o.l.v. Giovanni Antonini op het label Alpha.
‘Joseph Haydn hield er niet alleen van om zijn publiek te verrassen, hij genoot ook van een lach’, lezen we in de inleiding van dit zestiende deel van de complete opname van de symfonieën van Haydn 2032.
“Sorcellerie”, door het Duo Jatekok op het label Alpha. Schitterend!
Betoverende verhalen en tijdloze legendes zijn de rode draad door dit album van Duo Jatekok. Nairi Badal en Adelaide Panaget worden getransformeerd tot tovenaressen op vier handen en twee piano’s – betoverende gidsen die u door een programma leiden met een Faustiaans pact, magie en de wereld van de kindertijd. Magnifiek!
Gabriel Fauré, Requiem (1888) door het Millenium Orchestra, Caroline Weynants en het Chœur de Chambre de Namur o.l.v. Thibaut Lenaerts, op het label Ricercar. Subliem!
Het magistraal Requiem werd op 16 januari 1888 voor het eerst uitgevoerd in de Madeleine-kerk in Parijs, “voor de begrafenis van een parochiaan”! Het is deze originele uitvoeringsversie, zonder het Offertorium en het Libera me, met uitsluitend begeleiding door een strijkersensemble (altviolen, cello’s en contrabas), orgel en harp, die hier wordt gepresenteerd in een wereldpremière-opname. Uniek!
“Georges Auric – Mélodies & Chansons” door Holger Falk (bariton) en Steffen Schleiermacher (piano) op het label MDG.
De meervoudig prijswinnaars Holger Falk en Steffen Schleiermacher vormen het ideaal duo voor deze veelzijdige selectie liederen van Georges Auric, een indrukwekkende aanvulling op hun Les Sixanthology-serie.
“150 jaar Impressionisme – Het licht breekt door in Nederland”, een prachttentoonstelling en een prachtige uitgave van Thoth.
De kunstenaars die we nu kennen als de impressionisten exposeerden in 1874 voor het eerst hun destijds geruchtmakende kunst op een groepstentoonstelling in Parijs. Zij wilden in hun werk persoonlijke impressies en de continu veranderende lichtval weergeven. Met hun losse, kleurrijke manier van werken brachten zij 150 jaar geleden een grote artistieke omwenteling teweeg. Ter ere van dit jubileum zijn in de tentoonstelling Vive l’impressionnisme! topstukken uit Nederlandse collecties te zien.
“La Naissance de Versailles” door het Chœur de l’Opéra Royal, Chœur de la Maîtrise de Paris-CRR en Consort Musica Vera o.l.v. Jean-Baptiste Nicolas, op het label Château de Versailles Spectacles. Alweer magistraal!
De jonge Louis XIII kwam voor het eerst naar Versailles in 1607 en vergezelde zijn vader Henri IV op een jachtexpeditie. In 1623 besloot hij een jachthuis te laten bouwen waar hij de nacht kon doorbrengen: het mooiste paleis ter wereld was in de maak. Op het programma ontdekt u o.a. La grande Messe à double chœur (Messe de consécration du château de Louis XIII) van Nicolas Formé (1598-1654), de hofcomponst van Henry IV en Louis XIII.
Sabine M. Gruber „Unmöglichkeiten sind die schönsten Möglichkeiten. Die Sprachbilderwelt des Nikolaus Harnoncourt“, een bijzondere uitgave van Residenz Verlag.
Nikolaus Harnoncourt wordt gecrediteerd voor de historische uitvoeringspraktijk in Salzburg. Zijn memorabel debuutconcert in 1980 was de opmaat naar een lange reeks successen, die culmineerden in de Mozartweek van 2006, toen Harnoncourt Artist in Residence was en op 27 januari, zijn veelgeprezen ceremoniële toespraak hield ter gelegenheid van de 250ste verjaardag van Mozarts geboorte. Dit boek verzamelt de unieke, taalkundige erfenis van Nikolaus Harnoncourt, ter gelegenheid van wat zijn 95ste verjaardag zou geweest zijn.