De Franse pianist Roger Muraro presenteert hier een monumentaal meesterwerk, dat volgens hem een werk is van ‘universele intimiteit’: “Ik bewonder de vrijheid waarmee de evocaties van de ziel, van de natuur, van de kleuren van de meesters van de Italiaanse schilderkunst zich achtereenvolgens ontvouwen. Alles wat Liszt zag tijdens zijn pelgrimstocht naar Zwitserland en Italië droeg bij aan een proces van reflectie, een reis, een zoektocht om hem dichter bij zijn ideaal te brengen waar stilte de ultieme autoriteit werd”.
“Sainte-Colombe Le Fils, Pièces de Viole” door François Joubert-Caillet, l’Achéron op het label Ricercar.
De familie Sainte-Colombe blijft tot op de dag van vandaag een bron van mysterie: de voornaam en de afkomst van de vader, die Marin Marais onderwees en talloze stukken voor een of twee violen componeerde, blijven verborgen in de nevelen van de tijd. Dezelfde onduidelijkheid omringt zijn zoon of zonen: archieven tonen enkele sporen van hem in Londen en Edinburgh rond 1700, hoewel alles wat echt van hem bekend is afkomstig is van de Pièces de viole die hier zijn opgenomen. Deze vijf suites van dansen in de Franse stijl, waaronder een Tombeau pour Mr de Sainte-Colombe le père, zijn bewaard gebleven in een niet-autografisch manuscript.
“Jan Pieterszoon Sweelinck, The Orpheus of Amsterdam” door The Royal Wind Music op het label Pan Classics. Top!
Als er één naam uit de Noord-Nederlandse muziekgeschiedenis in het collectief geheugen is blijven staan, dan is het wel die van Jan Pieterszoon Sweelinck (1561-1621), een componist van indrukwekkende vocale en instrumentale werken van uitzonderlijk hoge kwaliteit.
“Debussy, Ravel, Satie, Piano Twins”, door Vanessa Wagner en Wilhem Latchoumia, op het label la dolce volta. Heerlijk!
Het was “Amériques” van Edgar Varèse, dat hen voor het eerst samenbracht in 2014. Hun duo ontstond uit het kortstondig kwartet van pianisten dat voor dat project was samengesteld, toen ze ontdekten dat ze dezelfde open-minded benadering en dezelfde passie deelden voor hedendaagse muziek. Met deze nieuwe cd zetten Vanessa Wagner en Wilhem Latchoumia hun verkenning van het repertoire voor twee piano’s voort, waarbij ze nieuw licht werpen op verschillende emblematische werken uit de Franse muziek van het begin van de 20ste eeuw.
“Tchaïkovski, Grieg, Sibelius, Glinka, Everlasting Seasons”, door Vanessa Wagner, piano, op het label la dolce volta.
Haar nieuwsgierigheid, haar honger naar ontdekking en haar inzicht, hebben Vanessa Wagner ertoe aangezet om eclecticisme te cultiveren, om paden te bewandelen die minder bekend zijn, en om u mee te nemen naar plekken waar we haar niet zouden verwachten. De pianiste werd dan ook de auteur en verteller van een verhaal over schaduwen en licht, doorheen de seizoenen. Subliem!
Marion Gibson, “Heksen Een wereldgeschiedenis in dertien heksenprocessen, van de middeleeuwen tot nu”, een intrigerende en verrijkende uitgave van Ambo|Anthos.
In “Heksen” verhaalt Marion Gibson over dertien historische heksenprocessen, beginnend in de late middeleeuwen en eindigend in het heden. Sommige processen, zoals die in het Amerikaanse Salem, zijn wereldberoemd, terwijl andere, zoals dat van een Sami-vrouw in Noorwegen, minder bekend zijn. Samen laten ze zien dat de heksenvervolging voornamelijk uit vrouwenhaat is ontstaan en, anders dan vaak gedacht, nog steeds gaande is! Want zelfs vandaag de dag vinden er nog heksenprocessen met dodelijke afloop plaats in Afrika, Azië, Midden-Amerika, het Midden-Oosten én Europa…
Bart Van Loo, “Stoute schoenen, in de voetsporen van de Bourgondiërs”, alweer een indrukwekkende uitgave van De Bezige Bij.
Na zijn terecht geprezen bestseller, ‘De Bourgondiërs’, ondernam Bart Van Loo nu een nooit eerder ondernomen tijdreis. Speurend naar eeuwenoude ruïnes en kastelen, objecten en kunstwerken, reisroutes en slagvelden, slalomde hij van de Lage Landen naar Bourgondië.
Loes Scholten, “Jheronimus Bosch en de Lieve-Vrouwe-broederschapskapel, De schildersfamilie Van Aken in ’s-Hertogenbosch”, uitgegeven door Walburg Pers.
Ontwerpen voor gebrandschilderde glasramen, een lichtkroon, borduurwerk en ander toegepast werk: laatmiddeleeuwse archiefdocumenten laten zien dat er in de werkplaats van Jheronimus Bosch (ca. 1450-1516) veel meer is vervaardigd dan alleen het befaamde oeuvre van tekeningen en schilderijen dat bewaard bleef. En dat is niet het enige dat we te weten komen over de Bossche kunstenaar-ambachtsman wanneer we de geschreven bronnen uit zijn eigen tijd analyseren.
Griet De Cuypere, Nils De Malsche, “De ontdekking van de geest, een geschiedenis van de psychiatrie”, alweer een fascinerende uitgave van Borgerhoff & Lamberigts.
Niets is zo moeilijk te vatten als de mens. We zijn er bijgevolg al eeuwen mee bezig. Er zijn intussen heel wat taboes rond ‘geestesziekte’ verdwenen, een prestatie waar we talloze artsen dankbaar voor mogen zijn. Maar, wie waren eigenlijk de eersten die zich bezighielden met de menselijke psyche? Sinds wanneer zien we ‘waanzin’ als een ziekte en niet meer als een straf van God?, en…wie bepaalt überhaupt wie ‘ziek’ is en wie ‘normaal’?
“Dirk Braeckman, Léon Spilliaert”, alweer een prachtuitgave van Hannibal Books
Hoewel het werk van de twee kunstenaars meer dan een halve eeuw uit elkaar liggen, zijn er talloze visuele en thematische gelijkenissen. Spilliaert creëerde melancholische composities van architecturale elementen, verstilde interieurs en benevelde zeezichten. Hier gaan Dirk Braeckman (1958) en Léon Spilliaert (1881-1946) de confrontatie en dialoog met elkaar aan. Een publicatie bij de tentoonstelling Dirk Braeckman – Léon Spilliaert: Nachtdieren in Kunstmuseum Den Haag.